انواع ورق ام دی اف

روکش ملامينه

انواع ورق ام دی اف

دیگر کمتر کسی است که نداند ام دی اف (MDF) چیست و یا اینکه اسمش را نشنیده باشد.تقریباً در هر آشپزخانه ای یافت می گردد و از فرآورده های چوبی پر مصرف به حساب می آید.این محصول دارای مصارف گوناگون است و در ابعاد، طرحها و رنگ های متنوع و با برندهای مختلف در بازار ایران ارائه می گردد.

در یک تقسیم بندی خاص ، ام دی اف به دو صورت عمده زیر مصرف می گردد :
1- ام دی اف خام : همانطور که از اسمش پیداست عملیات خاصی روی تخت فیبر صورت نمی پذیرد و در ضخامت های مختلف ( در بازار ایران عموماً از 3 میل گرفته تا 25 میل ) ارائه می گردد.
نکته : خیلی از ام دی اف کاران از در کنار هم قرار دادن ضخامت های مختلف به یک میل خاص میرسندمثلاً از به هم پیوستن دو عدد 16 میل و روکش آنها می توانید به ضخامت 32 میل برسید و برای مصارفی از قبیل صفحه کابینت آشپزخانه بکار می رود.

2- ام دی اف روکش دار : این روکش ها علاوه بر زیبایی کار در استحکام تخته ام دی اف تاثیر بسزایی دارند و از آن جمله می توان افزایش مقاومت ورق های ام دی اف در مقابل رطوبت، حشرات و حتی آتش اشاره کرد.از مهمتریت روکش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
2-1- ملامینه و کاغذی : نظیر LMP، که برای ملامینه کردن ورق نیاز به دستگاه های خاص و طویل می باشد که عملیات روکش در چندین مرحله انجام می پذیرد و عواملی چون دمای پرس، فشار پرس، رطوبت و خود روکش تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی محصول دارند.
2-2- روکش های ترموپلاست : نظیر روکش های پی وی سی (PVC) و اکریلیک. این نوع روکش کشی با استفاده از وکیوم ممبران انجام می شود و دستگاه های نسبتاً کوچک تری را می طلبد.
2-3- روکش چوب: کاربرد در صنایع مبلمان
2-4- روکش لمینت : نظیر HPL ، که به آن لمینت تحت فشار بالا می گویند و چون دارای مقاومت بالایی هستند در دکوراسیون بیرون نیز از آن استفاده می گردد و البته گران نیز هستند و دارای انعطاف پذیری کم.
نکته : البته روکش های لترون، های گلاس و غیره نیز یافت می گردد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

انواع MDF

رنگ های ورق های ام دی اف (MDF) :

با توجه به روکش های مختلفی که می توان روی ورق خام ام دی اف سوار کرد می توان گفت که ما با تنوع عظیمی از رنگ ها مواجه هستیم که می تواند با توجه به کاربردهای آن و بسته به سلیقه مشتری انتخاب گردد.
رنگ هایی از قبیل سیاه ، سفید،سفید صابونی ، قرمز، نقره ای، ونگه، آسپین ، آبانوز، آبی ، آتلانتیک ، بژ ، پنبه ، پرتغال، رافیای تیره و روشن ، زیتون ، زبرا ، آنتیک ، آلپر، آرموت و …

ابعاد ورق های ام دی اف (MDF ) :

ابعاد ورق های ام دی اف در کشورهای مختلف می تواند متغیر باشد، مثلاً برای اتریش این ابعاد م یتواند 2800*2070 و 2600*2070 باشد و برای کشوری مثل مثل ایتالیا 4100*2100 و برای ایران نیز ابعاد 4100*1830، 3660*1830، 2440*1830، 2440*1220 میل مربع می باشد.

ضخامت ورق های ام دی اف (MDF) :

ضخامتهای تولیدی و معمول نیز به شرح زیر می باشند: 3 ، 4، 6 ،8 ،10 ،12، 16، 18، 20 ، 25 ، 32، 38 میلیمتر

برندهای معروف بازار ایران :

برندهای معتبر ایرانی در کنار برندهایی از ترکیه و اتریش و اسپانیا و دیگر کشورها تنوع فراوانی را در بازار ایران بوجود آورده اند که در آینده به تشریح به آن می پردازیم.

کاربردهای هر یک از انواع ورق ام دی اف:

ام دی اف براق: متناسب با سلیقه مصرف کننده، میتونه جایگزین ام دی اف ساده باشه و نمای براقی که داره باعث جلوه بیشتر سطوح می‌شه.
های گلاس: معمولاً به این نوع ام دی اف، ام دی اف نمی‌گن و با کلمه هایگلاس شناخته میشه. اما در واقع تنها تفاوتش با ام دی اف های معمولی اینه که روکش بسیار براق‌تر و همینطور زیباتر و سخت‌تری داره. قیمت کابینت آشپزخانه های‌گلاس نسبت به ام دی اف بیشتره ولی به طور کلی ام دی اف و هایگلاس جزء کابینت های نسبتا اقتصادی بازار به حساب میان. قیمت این کابینت ها از ممبران و روکش چوب پایین تره.
البته به طور کلی ورق های ام دی اف رو میشه از جهت های دیگری هم تقسیم بندی کرد. تقسیم بندی از جهت تعداد لایه که میتونه 3 لایه یا تک لایه باشه، تقسیم بندی از جهت ضخامت، تقسیم بندی از جهت چگالی که در سه نوع ورق ام دی اف سنگین، نیمه سنگین و سبک که هر کدوم از این ورق ها کاربرد های خاص خودشون رو دارند.

انواع هایگلاس