معرفی چوب کومارو – Cumaru Wood

کومارو _ساج برزیلی

می دانیم که چوب IPE دارای استحکام ؛ و زیبائی ویژه ای است . اما گرانی قیمت این چوب برای برخی از پروژه های ساختمانی که بودجه محدودتری را برای استفاده از چوب در نما و یا کف اختصاص داده اند ؛ همواره معماران و طراحان را با محدودیت ایده پردازی و بکار گیری سلیقه های خاص خود مواجه کرده است.از این رو شرکت ، با بررسی دقیق و کارشناسی ؛ چوب زیبا و مستحکم Cumaru را به عنوان یک راه حل مناسب برای این معضل ارائه نموده است .
آشنائی با Cumaru (کومارو )کومارو یا ساج برزیلی ، درختی با رشد حدود 25 تا 30 متراست که بصورت گسترده در جنگلهای حاره ای آمریکای مرکزی وشمال آمریکای جنوبی می روید اسم علمی آنDipteryx odorata و وزن هر متر مکعب آن 1085 kg/m3 و جانکای آن 3330 است .مقاومت زیاد در مقابل پوسیدگی و استحکام در برابر فشار و عدم تولید آلرژی از ویژگی های این چوب ارزشمند است . البته به دلیل چگالی بالا و بهم تنیدگی رگه ها ، کار با آن سخت است . الوارهای کومارو بسیار صاف ؛ مستحکم و سخت هستند .
به دلیل استحکام و مقاومت بالا ، در گذشته از این نوع چوب در ریل های راه آهن استفاده میکرده اند . پوشش کف فضاهای داخلی و خارجی و نمای ساختمانها از دیگر موارد استفاده Cumaru در دنیای امروز است.از دیگر ویژگیهای Cumaru دانه های آن است که در بازار جهانی به نام tonka beanشناخته شده و به دلیل وجود ماده شیمیائی coumarin در بافت آن ، عطری ملایم و مطبوع دارد . این موضوع باعث شده است که از این دانه ها به عنوان عطر دهنده گیاهی در غذاهای گوناگون استفاده نمایند . هنگام کار با خود چوب نیز عطر ملایمی از وانیل و دارچین به مشام می رسد .
زیبائی بافت و رنگ و ویژگی های آن مانند چوب IPE است ؛ اما به دلیل گستردگی رویش و فراوانی آن، از قیمت کمتری نسبت به IPE برخوردار است .
چوب کومارو از گونه DIPTERYX ODORATA است که بیشتر مواقع در میان سایر انواع چوب ها از نام مشترک کومارو به تنهایی استفاده می شود . هر چند گاهی اوقات از آن با نام ساج برزیلی (BRAZILIAN TEAH)نیز یاد میشود . البته به لحاظ کیفیت و ارتباطی به چوب ساج ندارد و به مراتب سخت تر است . کفپوش های چوب کومازو از محبوب ترین نوع پارکت در میان شهروندان برزیلی می باشد .

کومارو _ساج برزیلی

کومارو _ساج برزیلی

نام علمی : Dipteryx odorata
مناطق توزیع و قابل رشد : شمال آمریکای جنوبی
سایز درخت : ارتفاع 130-160 ft (40-50m) – قطر 3-5ft (1-1/5m)
متوسط وزن خشک : 68 cbs/ft3 (1/085 kg /m3)
وزن مخصوص : (basic ,12%me) : 86% -1/09
سختی جانکای چوب : 3330 ebf/in2 (14800 n)
ضریب از هم گسیختگی (مقاومت کششی) : 25390 ebf/in2 (175/1mpa)
ضریب الاستیک : 3/237/000 ebf/in2 (22/33 gpa)
میزان مقاومت در برابر خردشدن و متلاشی شدن : 13850 ebf/in2 (95/5 mpa)
ضریب جمع شوندگی یا آب رفتن : شعاعی یا محوری 3/5% -مماسی یا ضلعی 7/7% – حجمی 12/6%-نسبت 3/2:i/r
طرح / رنگ : درون چوب کومارو از قهوه ای ملایم تا تیره گاهی اوقات همراه با رنگ مایل به قرمز یا ارغوانی رنگ است و و بر ضخامت قطعات چوب ممکن است رگه های زرد یا قهوه ای مایل به سبز داشته باشد .
مقاومت در برابر فاسد شدن و پوسیدگی : چوب کومارو دوام و مقاومت فوق العاده عالی در مقابل فرسایش عوامل محیطی دارد .
بو و رایحه : چوب کومارو عطر و بوی ضعیفی دارد بر خلاف چوب درختان وانیل و دارچین که محیط پیرامون خود را معطر می کنند .استفاده مشترک : کفپوش ؛ کابینت , ساختمان مبلمان سازه های سنگین ؛ اسکله ؛ روابط راه آهن ؛ بلبرینگ و دستگیره و سایر اشیا چرخشی

چوب کومارو-cumaru