معرفی چوب ایپه-Ipe Wood

ایپه – گردوی برزیلی – لاپاچو

درخت ایپه، ’IPE با نام علمی Tabebuia Ipe مشتمل بر حدود 100 گونه گیاهی مختلف در جنگل های بارانی برزیل و بولیوی می روید و علی رغم سطح وسیع زیر پوشش، به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، استحصال آن محدود به سه ماه از سال می باشد. این درخت با بلندی حدود 30 متر و قطر 140 سانتی متر از درختان تنومند شمرده می شود و چوب آن از سخت ترین گونه های شناخته شده است.
ایپه یک چوب بسیار سخت , بسیار متراکم و بادوام است . در واقع سختی و استحکام این چوب به قدری است که به آن لقب چوب آهنی داده اند و آنرا با فولاد و بتن مقایسه می کنند . اگرچه این چوب توسط تعدادی از دلال های پارکت و کفپوش به گردوی برزیلی نسبت داده شده است .اما در حقیقت ایپه ارتباطی ندارد با درخت گردویی که در مواد غذایی قرار دارد . درخت ایپه سابقا در گروه Tabrbuia دسته بندی شده بود .

ایپه – گردوی برزیلی – لاپاچو

ایپه – گردوی برزیلی – لاپاچو

نام علمی : : Handroanthus spp. (H. guayacan, H. serratifolius, etc.)
مناطق قابل رشد : مناطق استوایی قاره ی آمریکا ( آمریکای مرکزی و جنوبی ) و همچنین مزارع تجاری و صنعتی
سایز درخت : ارتفاع 100 ft (30 m) – قطر 2-3 ft (1m – 6/0)
میانگین وزن خشک : 69 lbf (kg/m 1100)
وزن مخصوص (basic 12%mc) 10/1 – 0/91
سختی جانکای چوب : 3510 lbf (15620 N )
ضریب گسیختگی : 25660 EBF/IN2 (1W MPA)
ضریب الاستیسیته : EHB/IN2 – 3/200/000 (GPA)
مقاومت در برابر خرد شدن : ebf /in2 – 3200 (gpa 07/22)
ضریب جمع شوندگی یا آب رفتگی : شعاعی یا محوری 9/5% – مماسی یا 2/7% – حجمی 4/12% نسبت T/R : 2/1
طرح / رنگ : مغز چوب ایپه می تواند در رنگ های متنوعی از قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای مایل به زرد زیتونی داشته باشند . گاها تا قهوه ای تیره مایل به سیاه نمایان می شود . در تعدادی از تکه های الوار درخت ترکیبی از قهوه ای تیره با نوارهای راه راه سیاه نیز دیده می شود . در این گونه خاص الوار ها و چوب زرد رنگی نیز در درون چوب به چشم میخورد .
ایپه سختی فوق العاده ای در مقابل کومارو و دیگر چوب های آمریکای جنوبی دارد همچنین ایپه برخلاف سایر چوب های جنگلی میل به رنگ های تیره تر دارد .
مقاومت در مقابل پوسیدگی و فاسد شدن : ایپه از جمله الوارهای چوبی بریده شده در کره خاکی است که مقاومت و سختی بی نظیر و مثال زدنی در مقابل پوسیدگی و فاسد شدن دارد . این چوب به دلیل تلخی ذاتی که در خود دارد از جمله حشرات موزی من جمله موریانه و کرم درخت و غیره در امان است . خالی از لطف نیست که بدانید چوب ipe برای فرش کردن قسمتی از یک تفریگاه ساحلی در امتداد ساحل یکی از جزایر شهر نیویورک (CONEY) مورد استفاده قرار گرفت و گفته شده تا 25 سال نیاز به تعویض پیدا نکرده است .: این طول عمر و دوام با توجه به رفت و آمد های فراوان و تنش های محیطی آن منطقه بر روی چوب واقعا شگفت انگیز است .
عطر و رایحه : ایپه عطر و رایحه خوشبویی از خود بروز می دهد . که عطر و رایحه آن بعد از کار شدن در یک محیط فراگیر خواهد بود ..
استفاده مشترک چوب ایپه : به دلیل سختی بالای این گونه از چوب از آن برای ساخت مبلمان فضای باز (مبلمان شهری) ؛ کفپوش برای فضای پر رفت و آمد داخلی و خارجی ساختمان , مصالح کف سازی , عرشه ی کشتی , نمای بیرونی , روکش , ابزار و دسته ی اشیا و غیره استفاده می شود .

چوب ایپه-ipe