کاربرد چوب در ساختمان

چوب، Wood

کاربرد چوب

در امریکای جنوبی بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری که قبل از قرن 21 ساخته شده اند،از چوب بعنوان ماده ساختمانی استفاده می کرده اند. منابع عظیم چوب ساختارپایه بسیاری از منازل،ساختمان های تجاری،پل ها وکارگاه ها رابوجود آورده اند. امروزه،خانه ها و بسیاری از ساختمان های تجاری وصنعتی از مواد مدرن چوبی ساخته شده اند.
اخیراً علاقه ی روز افزونی به استفاده از چوب در سازه های ترابری مانند پل ها بوجود آمده است .
در این مقاله ، به بررسی قابلیت های انواع مختلف سیستم های ساختمانی پرداخته شده است و مفاهیمی در مورد چگونگی انطباق سیستم های قدیمی برای استفاده از مواد و تکنیک های مدرن تشریح شده است . برای مثال زمانی سقف ، دیوارها و کف برای اینکه دارای وزن کمتری باشند ، از صفحه های چوبی ساخته می شدند ، ولی امروزه این ساختمان ها توسط پلیوود و فلیک بوردهای صنعتی ساخته می شوند و مقاومت مضاعفی در برابر بار ناشی از باد وزلزله ایجاد می کنند. بنابراین پانل های پیش ساخته کف و سقف به همراه اتصالات آنها جزء به جزء در کارگاه جای گذاری می شوند . یک سازه را می توان در زمان کوتاهی با استفاده از سیستم های پانل بندی شده در کارگاه ایجاد کرد.
گلولام و سایر سیستم های چوبی پانل بندی شده بطور گسترده ای در بزرگراه ها و پل های راه آهن استفاده می شود.شرح مختصری از این نوع ساختارهای چوبی را نیز مرور خواهیم کرد.

چوب،wood

سازه های قاب سبک

از دید تاریخی ، دو نوع عمده از ساختمان های قاب سبک وجوددارد . قاب بندی بالونی وقاب بندی زمینه ای .
قاب بندی بالونی ، که تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت ، از اعضای قاب بندی دیوارهای تمام قد برای ساختمان سازی تشکیل می شود . اطلاعات بیشتردر مورد قاب بندی بالونی در راهنما های ساختمانی قدیمی وجود دارد.
در اواخر قرن بیستم ، قاب بندی زمینه ای ، بازار خانه سازی را در دست گرفت و در موارد تجاری و کاربردهای صنعتی سبک مورد استفاده وسیع قرار گرفت . قاب بندی زمینه ای ساخت هرکف را روی کف زیرزمین ممکن می ساخت. قاب بندی زمینه ای از 50 سال پیش تا کنون با استفاده از مواد جدید ومحصولات پانلی برای کف وسقف ، متحول شده است و اجزای پیش ساخته و تکه های قابل استفاده در، سازه ی چفت و بستی، در آن بکار می رود . توضیح دقیق تر در مورد ساختار زمینه ای در کتاب ساختمان منازل قاب چوبی سال 1989 آورده شده است . کتاب راهنما ی سازه های چوبی برای خانواده AF&PA) 1995 ) دارای اطلاعات مفیدی در این زمینه است.

منبع : دریس چوب