چوب مناسب دِکینگ

کف چوبی

محیطی از لحاظ دانسیته در محدوده ای باشند که در اثر تردد روی سطح کمترین آسیب را ببینند. در نتیجه مناسب ترین گونه های چوب جهت استفاده بعنوان کفپوش های چوبی از بین پهن برگان باید انتخاب شود که عمدتاً دانسیته بالاتری به نسبت گونه های سوزنی برگ دارند (مانند زبان گنجشک(.نرم چوبها (Soft wood) به علت سبکی، ارزانی و داشتن بافت زیبا اگر ترمو شده باشند و شرایط چوب ترمو را داشته باشند برای نمای چوبی ساختمان بسیار مناسب هستند.
سخت چوبها به علت بافت خاصشان بسیار زیبا هستند اما به علت قیمت بالا و وزن بیشتر نسبت به چوبهای Soft کمتر در نماهای چوبی کاربرد دارند. این چوبها برای کف سازی یا دکینگ (Decking) چوبی و نیز در محل های پرتردد بسیار توصیه می شوند.

کف چوبی دکینگ

روش کار برد دکینگ چوبی

به عنوان بخشی از نمای باغ، برای توسعه‌ی فضای قابل سکونت خانه‌ها، و به عنوان جای‌گزینی چشم‌نواز برای سازه‌های سنگی‌یی مانند پاسیوها. برای دکینگ می‌توان از الوارهای تیمار شده، تیرهای کامپوزیت، آلومینیوم، و انواع هارد وود و ترکیبات چوب و پلاستیک استفاده کرد. از لحاظ تاریخی سافت وودهای استخراج شده از جنگل‌های کهن‌سال برای کف چوبی استفاده می‌شدند. از این دکینگ‌ها برای ایجاد پیاده‌راه‌های کنار ساحل استفاده می‌شد. در آمریکا پس از نایاب شدن این نوع چوب‌ها از انواع چوب کاج تیمار شده تحت فشار استفاده به این منظور استفاده می‌شد. اما کف چوبی (دکینگ) کاج حتی پس از تیمار شیمیایی دوام کافی نداشت. در نتیجه استفاده از انواع هارد وود برای دکینگ رایج گشت. چوبی که برای کف استفاده می‌شود باید در مقابل شرایط جوی و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. استفاده از چوب‌های تیمار شده با فشار در دکینگ به علت مواد شیمیایی سمی که در آن‌ها استفاده می‌شود در درازمدت بر سلامت انسان اثر منفی می‌گذارد. این مطلب در مورد کف‌های چوبی کامپوزیتی نیز صادق است. علاوه بر آن نظافت دکینگ‌های کامپوزیتی دشوار و ترمیم آن‌ها تقریباً غیرممکن است و درخشش و جلای کافی ندارند. در چوب‌های ترمووود در اثر تیمار حرارتی، علاوه بر آب گریز شدن و ثبات ابعاد، مقاومت در برابر پوسیدگی و هوازدگی و آسیب حشرات و قارچ‌ها نیز افزایش می‌یابد و چوب شکل و ابعاد خود را در شرایط متغیر محیطی به خوبی حفظ می کند. این ویژگی‌ها ترمووود را به بهترین گزینه برای استفاده در دکینگ تبدیل می‌کند.

کف چوبی