چوبهای آکویا – accoya wood

مزیت چوب های آکویا

Accoya نام یک برند معتبر جهانی در عرصه چوبهای فرآوری شده با تکنولوژی خاص و انحصاری استیله کردن (Acetylation) است. امروزه در دنیا، نام آکویا (Accoya)، بیانگر “تحول و نوآوری” در صنعت فرآوری چوب است.

چوبهای آکویا - accoya wood

استیله کردن (Acetylation)

چوب به عنوان یک ماده طبیعی با قابلیت های فراوان، همواره یک گزینه مناسب برای زندگی انسان بوده است . اما این ماده طبیعی به دلیل ساختار خود پذیرای انواع آفت ها و قارچ ها بوده و در مجاورت با عوامل طبیعی دچار تغییر و تحول می شود . در طول سال ها ؛ انسان کوشیده است تا راهی برای مقابله با این مسائل پیدا کند . می دانیم که روش های متنوعی در زمینه اصلاح چوب و افزایش قابلیهایی مانند : دوام ؛ پایداری ؛ مقاومت در برابر آفت ها و … وجود دارد که هر کدام از این روشها هم به نوعی نقشی اساسی در ارتقا سطح کیفی چوب در جهان امروز داشته است .
یکی از نوآورانه ترین این روشها روش استیله کردن (Acetylation) چوب با استیلن با فرمول شیمیائی C2H2 است . به بیان خیلی خیلی ساده ؛ فرآیند استیله کردن در چوب ، موجب تبدیل مواد شیمیائی درون چوب به اسید استیک (سرکه) شده که ماده ای طبیعی است (که در واقع در خود چوب هم وجود دارد) . این فرایند مجب تولید چوبی غیر سمی بسیار مقاوم و 100% قابل بازیافت و کاملا مطابق با چرخه زیست محیطی کربن در طبیعت است .
علت اصلی تغییر فرم چوب و عدم ثبات ابعاد آن ؛ جذب و یا دفع آب است . چوبهای استیله شده آکویا ؛ به هیچ وجه آب را جذب و یا دفع نمی کنند . از این رو پایداری ؛ مقاومت و ثبات ابعاد کاملی در برابر این تغییرات دارند .

مزیت چوب های آکویا

مزیت چوب های آکویا

مطلقا سمی نبوده و برای سلامتی انسان مضر نیستند.
کاملا با چرخه زیست محیطی کربن در طبیعت منطبق بوده و 100% قابل بازیافت هستند.
نسبت به چوبهای فرآوری شده با روشهای دیگر از ماندگاری بسیاربالایی برخوردار هستند.
نسبت با آفت های معمول چوب کاملا مقاوم هستند.
در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کاملا مقاوم هستند.
نسبت به رطوبت و دیگر عوامل جوی مقاوم هستند.
رنگ طبیعی چوب در این روش تغییر زیادی نمی کند و گزینه های بیشتری برای انتخاب رنگ و پوشش وجود دارد.
نسبت به چوبهای دیگر احتیاج کمتری به بازسازی و تعمیر و نگهداری دارد.
استفاده از میخ و پیچ در آن ها موجب شکستگی و ترک خوردگی نمی شود.
گره های طبیعی چوب شل نشده و زیبائی آنها باقی می ماند.
صرفه جویی زیادی در هزینه های نگهداری در زمان طول عمر محصول انجام می شود.
ثبات ابعاد (مقاومت نسبت به انبساط و انقباض) در بالای زمین؛ روی زمین ، زیر زمین و حتی در آب ( آزمایشهای استاندارد نشان داده است که این چوب در برابر سخت ترین محیط های خارجی بسیار مقاوم است.
و ….
چوبهای آکویا برای استفاده در روی زمین تا حداقل 50 سال و در مجاورت مستقیم آب و یا در مناطق مرطوب تا 25 سال پایداری استاندارد دارند .

چوبهای آکویا و مورد مصرف آن

می توان گفت که این نوع چوب را در همه جا می توان استفاده نمود . نمای ساختمان ؛ دکینگ فضای باز و مرطوب ، کنار استخر کف و دیوار و …
تاکنون در دنیا ؛ از چوبهای آکویا برای کارهای مختلفی استفاده شده است ؛ از پل های عظیم گرفته تا فریم چوبی در و پنجره ساختمانها و مبلمان فضای باز و …