ویژگی های ام دی اف MDF خوب

آشپزخانه جزیره ای کوچک
a

ویژگی های ام دی اف MDF خوب

امروزه ام دی اف (MDF) بعنوان یکی از مواد اولیه ای که بشدت درمیان مردم طرفدار پیدا کرده و کاربرد فراوانی دارد شناخته می شود. دراین مقاله میخواهیم ویژگی های یک ام دی اف خوب را بشناسیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.
ام‌ دی ‌اف (MDF) یا همان فیبر با تراکم متوسط، از الیاف و ضایعات چوب ساخته شده که به رزین آغشته شده و تحت‌تاثیر گرما و فشار، به هم می‌چسبد.‌ این محصول قابلیت روکش‌شدن دارد که به زیبایی و دوام آن، به‌خصوص در محیط‌هایی مانند آشپزخانه می‌افزاید. این ماده برای قرنیزها نیز بسیار مناسب است؛ زیرا صاف و یکنواخت است و معایب چوب را ندارد. همچنین پیچ و تاب بر نمی‌دارد و به هم فشرده، صاف، سفت و بدون گره است و به‌راحتی خم نمی‌شود.
به گفته کارشناسان فروش ام‌ دی ‌اف وارداتی: «ام‌ دی ‌اف یا از نوع ((Thin) نازک (با قطر ۸/۱، ۵/۲، ۴ تا ۶ میلی‌متر) است که در ساخت کف کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درها، تمام روسازی‌ها مانند دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف، غرفه‌های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل‌سازی، رویه لاستیک زاپاس (یدک) پشت صندلی، رویه در، تولید تخته‌های انحنادار و… کاربرد دارد.«نمونه ام‌ دی ‌اف (Thick) ضخیم (۳۰ تا ۴۵ و ۴۵ تا ۶۰ میلی‌متر) و در ساخت سازه‌های معماری، ستون‌ها، پایه‌های میز، طاق‌ها، رویه‌کاری (کابینت)، کف نیمکت و کلاً مواردی که صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین‌کاری (به‌ویژه عمیق) مسطح و با سطوح صاف کاربرد دارد.»
ام ‌دی ‌اف نوع سوم، ام ‌دی ‌اف (Low Formaldehyde) با فرمالدئید کم است. مقدار انتشار فرمالدئید از ام‌ دی‌ اف معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است. انتشار فرمالدئید ام ‌دی ‌اف نباید بیشتر از ۳۰ میلی‌گرم تا ۱۰۰ گرم در هر متر‌مربع (کلاس E2 طبق استاندارد) باشد. این کلاس ام ‌دی‌ اف قابل کاربرد در بسیاری از مبلمان داخل خانه است؛ ولی تهویه مناسب در محل استقرار آنها نیز باید وجود داشته باشد تا فرمالدئید را از محیط خارج سازد. در بعضی موارد لازم است ام ‌دی ‌اف با فرمالدئید کمتر، یعنی با حداکثر انتشار فرمالدئید ۹ میلی‌گرم تا ۱۰۰ گرم (استاندارد E2) استفاده شود. اکنون در بازار، ام ‌دی‌ اف ـ E2 به‌عنوان ام‌ دی ‌اف استاندارد معمولی در آمده ‌است. ام ‌دی ‌اف‌های با فرمالدئیدهای کمتر و حتی بدون فرمالدئید هم در صورت سفارش مشتری قابل تولید است. ام ‌دی ‌اف با فرمالدئید کم در مکان‌هایی که تهویه به‌خوبی انجام نمی‌شود، مرطوب و گرم است یا ساکنان آن احتیاجات و درخواست‌های خاص دارند؛ مثل مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و… ‌. همچنین در موزه‌ها و محل‌های نمایش نیز از ام ‌دی ‌اف کم فرمالدئید برای کاستن از خوردگی فلزات استفاده می‌شود.

ویژگی های ام دی اف MDF خوب , ام دی اف نیمن , ام دی اف آلویک , ام دی اف فینسا

مزایا و مضرات ام‌دی‌اف (MDF):

این ترکیب در برابر رطوبت مقاومت بسیاری دارد؛ بنابراین برای مکان‌های مرطوب منطقی است.ام ‌دی ‌اف عایق صوت و حرارت است و به علت اینکه مواد تشکیل‌دهنده آن از ضایعات دورریختنی چوب است، در دنیا طرف‌داران خوبی دارد و به نوعی مورد علاقه دوستداران محیط زیست است.داشتن خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مقاوم‌تر از مصالح دیگر، قابلیت شکل‌پذیری، لبه‌های صاف قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکش‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره، پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده‌شدن، زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب و در نهایت، قیمت مناسب آن است.
مضرات و معایب ام دی اف MDF: آنچه ام‌ دی ‌اف (MDF) را کمی برای سلامتی خطرناک می‌کند، فرمالدئید به‌کار‌رفته در رزینی است که ذرات چوب را به یکدیگر می‌چسباند. از این‌ رو، سازمان‌های استاندارد و فعالان ایمنی و بهداشت کار، به سازندگان این ترکیبات توصیه می‌کنند از مقدار کمتری فرمالدئید در رزین‌ها استفاده کنندالبته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این کالا، از اندازه استاندارد این ماده استفاده می‌کنند؛ اما به‌طور کلی، بخارات (به دلیل دمای تبخیر پایین) این ماده در ایجاد آسم و اختلالات تنفسی و در حادترین موارد به ایجاد سرطان کمک می‌کند. بنابراین، از خریداران می‌خواهیم از برندهای غیر‌معروف و ارزان استفاده نکنند و به‌ویژه در اتاق کودک که عبور و مرور هوا در آن کم است، از این کالا استفاده نکنند. این ترکیبات با بخار‌شدن می‌توانند موجبات آلودگی هوای خانه را فراهم کنند و اختلالات تنفسی خفیفی را در افراد و به‌خصوص کودکان و سالمندان به وجود آورند.
بیشتر شرکت‌ها، واردکننده ام‌ دی‌ اف هستند؛ بنابراین باید توجه شود از چه کشوری و با چه قیمتی وارد می‌شود. به عبارتی، اگر متوسط قیمت ام ‌دی ‌اف وارداتی خیلی ارزان باشد، بدون تردید کالای معتبری نیست.

ویژگی های ام دی اف MDF خوب , ام دی اف نیمن , ام دی اف آلویک , ام دی اف فینسا

ام‌دی‌اف در شرایط عادی خطرناک نیست

یکی از فعالان ساختمانی، در مورد مضرات ام ‌دی ‌اف: «ممکن است فرمالدئید ام‌ دی‌ اف برای سازندگان، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت مضر باشد؛ اما در حالت و دمای عادی هیچ مشکلی برای خریداران ندارد.زمانی این ماده در داخل ام ‌دی ‌اف شروع به فعالیت می‌کند که دمای ام‌ دی ‌اف بالاتر برود؛ یعنی اگر نور خورشید یا هر گرمای دیگری به‌طور مستقیم به ام ‌دی ‌اف بتابد، باعث این مشکل شود؛ اما در شرایط عادی هیچ مشکلی ندارد.
در بازار انواع ام ‌دی ‌اف موجود است که به‌صورت طبیعی و بدون ضرر برای انسان ساخته می‌شوند. در این مورد می‌توان ام ‌دی ‌اف نیشکر را عنوان کرد که به‌صورت کاملاً طبیعی ساخته شده و فاقد هر نوع مواد مضر است.
ام‌دی‌اف واقعی را بشناسید
بیشتر ام ‌دی‌ اف‌های موجود در بازار، وارداتی‌اند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
بهترین راه شناسایی ام ‌دی ‌اف از کالاهای مشابه
ممکن است ام ‌دی ‌اف را با نئوپان اشتباه گرفت، البته مهم‌ترین فرق نئوپان با ام ‌دی ‌اف این است که نئوپان از خرده‌چوب پرس‌شده ساخته می‌شود و ام‌ دی ‌اف از گرد چوب و چسب. این کالا کاربرد بسیار زیادی دارد و یک سازنده قادر خواهد بود از قطعات مختلف ام ‌دی ‌اف، کالاهایی مانند کابینت آشپزخانه، انباری، میز مطالعه، میز ناهارخوری، سرویس خواب و کمد کنار تخت‌خواب بسازد. همچنین از آنجا که بافت داخلی ام ‌دی‌ اف از ذرات ریز تشکیل شده است، از پیچ و مهره کردن مداوم آن بپرهیزید؛ زیرا به‌سرعت هرز می‌شود.

ویژگی های ام دی اف MDF خوب , ام دی اف نیمن , ام دی اف آلویک , ام دی اف فینسا