نکات انتخاب چوب نما – ترمووود

نکات انتخاب چوب نما - ترمووود

پروفیل های ترموود در برابر رطوبت کاملا مقاوم هستند .این پروفیها حتی برای مکانهایی که در برابر رطوبت دائمی هستند همانند : لبه استخرها نیز مناسبند .چوب 100% خالص و طبیعی است. و در فرایند تولید این محصول از هیچ گونه ماده شیمیائی استفاده نشده است .و هیچ گونه ضرری بر روی سلامتی انسان در طولانی مدت ندارد .
در واقع رزین داخل چوب های عمل آوری نشده موجب شعله ور و دودزا شدن آتش می شود اما چوبهای ترمو از سری چوب های کند سوز به حساب می آیند و به دلیل عدم وجود رزین در این محصولات خاصیت شعله ور شدن آنها بسیار پایین است . چوبهای ترمو از نظر استاندارد جهانی در کلاس دو محصولات قابل اشتعال قرار می گیرند .
در چوبهای ترمووود رنگ پریدگی کند تر اتفاق می افتد اما توصیه می شود برای جلوگیری از رنگ پریدگی زود هنگام و حفظ و دوام زیبایی چوب طبیعی در برابر آفتاب حتماً از محافظ های سطحی جهت پوشش چوب ها استفاده شود. زیرا کلیه چوب های دنیا در صورتیکه با پوشش های محافظ آنتی UVV محافظت نگردند دچار رنگ پریدگی می شوند.
چوب ترمو یکی از بهترین مواد آکوستیک در دنیا چوب است و چوب ترمو آنتی باکتریال است و تست های عدم رشد قارچ و باکتری در آنها انجام شده است.
ابعاد پروفیلها بدین شرح می باشند:
ضخامتها: 15 * 19 * 21 * 26 * 42 * 90 * 120 * 140 * 170
عرضها: 42 * 68 * 92 * 117 * 120 * 140 * 170 * 185
طولها: 2000 * 2300 * 2700 * 3000 * 3300 * 3600 تا 6000 میلی متر
وجود گره ها سختترین قسمت چوب به شمار می روند و حرکت و یا پیچیدگی چوب از محل گره آغاز می شود. در چوب ترمووود گره ها قدرت چندانی ندارند و دو نوع گره در آنها یافت می شود که عبارتند از: گره های سالم و گره های غیرسالم.گره های سالم : زیبایی چوب را زیاد می کنند و هیچ مشکل فنی ایجاد نمی کنند.گره های غیرسالم : احتمال افتادن این گره ها وجود دارد که در آن صورت از زیبایی آن می کاهد.
براساس نظریه فنی انجمن ترمووود فنلاند، قسمت مرکزی چوب (درون چوب) صورت اصلی چوب و پشت دوایر سالیانه، پشت چوب محسوب می گردد.معمولاً در چوب هایی که فرآوری ترمو در آنها صورت نگرفته، برای کاهش قدرت پیچش شیارهایی ایجاد می گردد. گاهاً به جهت تولید و نیاز به تهیه خاک اره ترمو در صنایع جانبی چوبی، این شیار ها ایجاد می شوند. اما در چوب های فرآوری شده (ترمووود) الزامی به ایجاد شیارها نیست.

ویژگی های ترموود

کنترل کیفی چوب ترمو :

از نظر آزمایشگاهی نکات فنی وجود دارد که با ارائه اسناد و مدارک به صورت حضوری امکانپذیر است اما در این محصول نو ظهور در صنعت چوب جهان، کنترل کیفی چشمی حتی توسط نجارهای قدیمی وکارشناسان چوب به راحتی اتفاق نمی افتد. موارد محدودی با قابلیت کنترل چشمی وجود دارند که عبارتند از:
– وجود و عدم وجود تابیدگی
– وجود و عدم وجود ترکهای ریز
– کنترل روشهای برش برای مشاهده وجود یا عدم وجود دوایر سالیانه به صورت کاملاً منظم ونیم دایره

مقاومت چوب ترمو در برابر فشار :

بیشترین مقاومت چوب در حالتی به وجود می آید که چوب متراکم باشد و حجمی حدود ۳/۱ حجم اولیه را داشته باشد. هرچه چوب فشرده تر گردد، مقاومت آن افزایش می‌یابد و همچنین مقاومت تحمل فشار چوب در امتداد تارها افزایش می‌یابد . مقاومت چوب در جهت مایل بر الیاف تقریباً برآیندی از مقاومت آن در دو جهت عمود بر هم است.گاهی اوقات در حالت متراکم چوب، می‌توانیم به ۱۰ برابر مقاومت فشاری در جهت عمود بر الیاف برسیم.

گره های موجود در چوب های کاج در هر متر طول :

درخت های بریده شده سن های متفاوت و نزدیک به همی دارند اما با توجه به اینکه الوار تهیه شده از نظر ارتفاع از کدام قسمت درخت است، تعداد گره های موجود متفاوت است و می تواند بین4 تا 8 عدد در هر متر طول باشد .

گره در الوار های چوب :

در گونه کاج و نوئل شکل گره هابه صورت پروانه ای (Butterfly knots) می باشد که از ویژگی های چوب ترمو Storaenso فنلاند است. در گونه های اسپروس که توسط شرکتهای دیگری استفاده می شود شکل گره ها گرد می باشد که به صورت ریز و درشت و با تعداد بیشتر در طول الوارها مشاهده می شوند.

تفاوت شکل ظاهری پروفیل های ترمو:

تفاوت شکل ظاهری تاثیری در کیفیت الوارها نمی گذارد اما روش های اجرای ویژه ای برای هر پروفیل وجود دارد. تغییر در شکل الوارها به سبب تغییر کاربری و یا ارائه طرح متفاوت در پایان کار می باشد .

دوام چوب های ترمو در کفپوش های فضای باز (Decking) :

گونه چوب ، نحوه اجرا در محل مورد استفاده و میزان پاخور در دوام و طول عمر چوب های استفاده شده در کف تاثیرگذار است . برای هر مورد به صورت خاص اطلاعات مناسب قابل ارائه می باشد.

نکات انتخاب چوب نما - ترمووود