معرفی چوب سوکوپیرا – Sucupira Wood

چوب سوکوپیرا

Sucupira که به عنوان درخت شاه بلوط برزیلی هم شناخته شده است ، در روند تولید پارکت های چوبی قهوه ای و انعکاس دهنده جلوه ای از طبیعت مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب تیره با رنگ های گرم برای ایجاد یک فضای دلنشین و همخوانی با انواع مبلمان در سبک های مختلف بسیار متناسب است. این چوب که به شاه بلوط برزیلی معروف است به لحاظ سختی بسیار نزدیک به چوب کومارو می باشد .سوکوپیرا به خاطر بافت و رنگ فوق العاده زیبایی که دارد و از طرفی با سختی جانکای 3050 به عنوان یک گزینه مناسب و بسیار عالی چوب در قدرت , ثبات و مقاومت در شرایط گرم و مرطوب و خشک زمستانی محسوب می شود. از طرفی این چوب یکی از انواع چوب های فراوان در جنگل های آمازون می باشد و در نتیجه برخلاف چوب ایپه و کومارو که کمیاب هستند ، بنابراین پارکت های چوب سوکوپیرا به عنوان یک محصول واجد شرایط برای استفاده از کفپوش چوب سخت با قیمت مناسب در نظر گرفته شده است . چوب سوکوپیرا دارای زمینه گردویی روشن با رگه های قهوه ای و قرمز تیره که به شکل سوزنی در امتداد طول چوب گسترده شده اند. همانطور که قبلا گفته شد بعضی از گونه های چوب های جنگل آمازون بعضا در چند رنگ متفاوت یافت می شوند. سوکوپیرا نیز از این دسته بوده و گونه ای دیگر از آن وجود دارد که رنگ قهوه ای کاملا تیره و یا به زبان عامیانه قهوه ای سوخته دارد با همان رگه های سوزنی شکل.

چوب سوکوپیرا

sucupira , شاه بلوط برزیلی

نام علمی : Brazilian chestnut
مناطق توزیع و قابل رشد : آمریکای مرکزی ؛ آمریکای لاتین
ابعاد درخت : ارتفاع 120-150 FT (37-45 M) – قطر 36-48 IN (90-120 CM)
Average میانگین وزن خشک : 65 LBF/IN2 (1050KG/M3)
سختی جانکای چوب : 3050LBF (14100N)
ضریب الاستیک : 2,745,000 lbf/in2 (18.93 GPa)
مقاومت در برابر خرد شدن و متلاشی شدن : 25000 LBF/IN2 (168/2 MPA)
ضریب جمع شوندگی و آب رفتگی (shirinkage) : محوری یا شعاعی 4/2% – مماسی یا ضلعی 7/33%
طرح و رنگ : رنگ این چوب قهوه ای روشن تا قهوه ای سوخته است و با یک رگه های سوزنی قهوه ای و قرمز است .درون چوب و بیرون آن از یکدیگر مجزا نیستند .اما نمونه های این کفپوش که بیشتر مورد پسند واقع شده است به رنگ قهوه ای روشن است .
مقاومت در برابر پوسیدگی و فاسد شدن : چوب سوکوپیرا مطابق آنالیزهای انجام شده مقاومت خیلی خوبی در برابر پوسیدن و فاسد شدن دارد . همچنین بسیار مقاوم در برابر حشرات موذی من جمله موریانه می باشد .بنابراین بسیار مناسب است برای کفپوش در فضای داخلی .
عطر و رایحه : چوب سوکوپیرا رایحه بسیار ملایم و مطبوعی دارد .
موارد استفاده : ساختن قاب و ستون ؛ مصالح ساختمانی ؛عرشه کشتی ، کابینت ؛ کفپوش , مبلمان , ساخت و ساز و غیره