ساخت چوب پلاستیک بسیار منعطف در کشور

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت یک کامپوزیت پلاستیک بسیار منعطف شد که نمونه مشابهی در دنیا ندارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا،‌ علی کاظمی تبریزی، دانشجوی دکترای صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با ساخت این کامپوزیت چوب پلاستیک انعطاف‌پذیر گفت: کامپوزیت چوب پلاستیک (Wood Plastic Composites) که به اختصار«WPC» نامیده می‌شود، مانند مواد مرکب، دارای دو بخش اصلی است و گروه جدیدی از مواد است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال تولید و گسترش است.

وی با بیان این که از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین موادی که به عنوان ماده زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‏‌توان به پلی‌اتیلن سبک و سنگین، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و پلی‌وینیل کلراید (PVC) اشاره کرد، افزود: از مهم‌ترین موادی که در ساخت مواد مرکب WPC مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به مواد لیگنوسلولزی مثل الیاف چوب، آرد چوب، الیاف محصولات‌ کشاورزی (پسماند محصولات کشاورزی، علف‌ها، گیاهان آبی و سایر مواد گیاهی)، لینتر پنبه، کنف، کتان، بامبو، کاه و باگاس اشاره کرد.

کاظمی گفت: این ماده خواص مقاومتی بسیار بالاتری نسبت به موادی که قبلا در صنایع چوب مثل MDF ساخته شده بود، دارد. این خواص مقاومتی شامل خواص مکانیکی (بالا) و جذب آب (پایین) خیلی کمتری نسبت به MDF و تخته خرده چوب و غیره ….دارد.

وی ادامه داد: این محصول نسبت به wpc های ساخته شده از ابتدا تا کنون دارای انعطاف بسیار زیاد بوده که مقاومت خمشی بسیار بالایی دارد؛ یعنی با وارد شدن نیرو و ضربه مکانیکی از محور خنثی خارج می‌شود و نمی‌شکند.

ساخت چوب پلاستیک بسیار منعطف در کشور

وی تصریح کرد: در این طرح که با همکاری دکتر مصطفی سفیدروح، دانشجوی دکتری گرگان ابداع شده، ماده‌ای درست شد که از ضایعات چوب و پلاستیک است و سپس ماده‌ای به آن افزودیم تا مقاومت خمش بسیاری داشته باشد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: معمولا استاندارد پلاستیک به گونه‌ای است که تا زمانی که پنج سانتی‌متر به سمت پایین می‌رود، در مقابل نیرو مقاومت می‌کند. این در حالی است که ماده‌ ابداع شده حتی زمانی که پنج سانتی‌متر هم پایین آمده بود، نشکست و این محصول با موفقیت آزمایش مقاومت خمشی را گذراند.

وی با تاکید بر این که، این محصول به راحتی تولید می‌شود، تصریح کرد: این نخستین بار است که چنین محصولی در دنیا تولید می‌شود و کاربردهای بسیار زیادی هم دارد.

کاظمی به کاربردهای این ماده جدید اشاره کرد و گفت: از این ماده برای ساخت مبلمان شهری، پارکت زمین‌های ورزشی، سپر ماشین، دیوارهای ضدزلزله به دلیل مقاومت خمش بالایی که دارد و میز و صندلی شهری که شبیه به چوب است و هم نسبت به ضربه مقاومت بالایی دارد، می‌توان استفاده کرد.

محقق طرح خاطرنشان کرد: از دیگر کاربردهای این کامپوزیت می‌توان به استفاده از آن در سقف کاذب، پوشش دیوار، پارتیشن‌بندی فضا، پوشش ستون‌های استوانه‌ای یا دیوارهای به فرم Arc، کفپوش زمین‌های بازی کودکان، استفاده در سالن‌های ورزشی به عنوان کف‌پوش و دیوارکوب، ساخت مبلمان صفحه‌ای فرم‌دار، ساخت مبلمان شهری، گلدان‌های استوانه‌ای شکل و نمای ایستگاه‌های اتوبوس اشاره کرد.