راهکارهای چیدمان مبلمان

چیدمان مبلمان

فضاهای عریض و پهن خانه که خالی دیده می‌شوند را با کمک مبلمان و کاناپه پر کنید. برای این منظور، بهتر است مبل و صندلی‌ها را در کنار هم و در وسط اتاق قرار دهید تا فضای وسط را پر کنند و حالت دوستانه‌تری هم داشته باشند. زیر مبلمان حتما یک قالیچه پهن کنید و فرمی‌ شبیه جزیره ایجاد کنید.

 چیدمان مبلمان

۱-اگر جز افرادی هستید که دوست دارند هر چند وقت یک‌بار دکور اتاق را تغییر دهند، باید رنگ دیوار، مبل، و قالیچه را خنثی انتخاب کنید تا با ایده‌های مختلف شما جور در بیایند. به طور مثال، رنگ‌های فیروزه‌ای و نارنجی رنگ‌های خنثی هستند که با گذشت زمان و تغییر سلیقه صاحب‌خانه می‌توان به راحتی آن‌ها را تغییر داد. این رنگ‌ها در کوسن، میز، و گل‌دان استفاده شده‌اند که به راحتی قابل تعویض هستند.

۲-اتاق‌های نشیمن بسیار ساده که رنگ‌های خنثی هم دارند را می‌توان با چند ترفند ساده، جذاب و چشم‌نواز جلوه داد. به طور مثال، با نصب یک آینه به شکل خورشید می‌توانید گرمای تیغ آفتاب را به فضا منتقل کنید. یا وقتی مبلمان رنگ خنثی دارند و بی‌طرح هستند، با یک قالیچه برجسته و طرح‌دار این سادگی بی‌روح را از بین ببرید. یا حتی یک رومیزی یا پتوی کنار مبل ساده و مثلا صورتی رنگ هم می‌تواند هویت تازه‌ای به اتاق ببخشد.
۳- شومینه بهترین مکان برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده است. در اتاق‌های نشیمنی که همه وسایل با رنگ‌های خنثی هم‌چون سفید، بژ، یا … تزئین شده است باید یک کنتراست اساسی ایجاد کنید تا فضا سرد و بی‌رنگ‌ورو نباشد. شومینه و گرمای طبیعی آتش، حس گرما، و میز پذیرایی عثمانی وسط و عسلی‌های تیره، تضاد لازمه را ایجاد کرده و اتاق را از بی‌حالی نجات می دهند.
۴-می‌توانید از طرح پوست حیواناتی هم‌‌چون ببر، پلنگ، یا حتی گورخر برای طراحی اتاق نشیمن الهام بگیرید. کوسن‌ها و حتی میز پذیرایی وسط با الهام از گورخر با رنگ آبی و سفید انتخاب شده‌اند. این تفاوت رنگ – با این‌که خیلی هم پررنگ نیست – اما باعث ایجاد تضاد شده است.
۵- رنگ‌های آبی و صورتی فقط برای اتاق خواب کودکان نیستند. این رنگ‌ها را می‌توانید با ترکیب قهوه‌ای پررنگ یا قهوه‌ای سوخته در اتاق نشیمن هم استفاده کنید. به طور مثال، کوسن‌های خال‌دار صورتی نمای جالب و ساده‌ای به اتاق می بخشند.
۶-اتاق‌های کوچک خانه را می‌توانید با کمک رنگ‌های گرم و گیرا با هم جفت کنید. به زبان ساده‌تر، با توجه به عکس، می‌بینید که مثلا رنگ نارنجی رنگ اصلی اتاق نشیمن پشتی است، اما در اتاق جلویی به‌عنوان رنگ تاکیدی استفاده شده است. یا اگر توجه کنید روی همه صندلی‌ها و مبلمان این دو اتاق انواع بالشتک و کوسن‌های رنگی استفاده شده است که دو اتاق را به هم ربط می‌دهند.

راهکارهای چیدمان مبلمان

۷- زیرزمین‌های کوچک با سقف‌های کوتاه را می‌توان به یک سوئیت راحت و صمیمی ‌تبدیل کرد. دیوارها را با رنگ روشن مانند کرِم نقاشی کنید تا مثل غار تیره و دل‌گیر به نظر نرسد. کوسن‌ها را به رنگ‌های روشن و گرم و کاناپه را بزرگ و نرم انتخاب کنید تا صمیمانه باشد.

۸- اگر به هر دلیلی تمایل به رنگ‌کردن دیوار ندارید یا مستاجر هستید و اجازه‌ این کار را ندارید، با کمک رنگی متضاد خانه را از رنگ پریدگی نجات دهید. رنگ دیوار بیش‌تر خانه‌های ما ایرانی‌ها سفید است. برای فرار از این رنگ دائمی و تکراری می‌توانید کوسن، پرده، قالیچه، و حتی وسایل دکوری را از رنگ دیگری انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید میز پذیرایی، عسلی، یا وسایل چوبی دیگر را تیره انتخاب کنید تا کنتراست زیادی با رنگ‌های روشن داشته باشند.
۹-چیدمان اتاق‌های نشیمن باریک از اتاق‌ها بزرگ و مربعی دشوارتر است. اما دکور این اتاق‌ها هم قلق دارد. باید سعی کنید مبل بزرگ را پشت به دیوار بگذارید و صندلی‌ها یا مبل‌های تک‌نفره را در دو طرف آن بچینید. البته در دو انتهای مبل بزرگ، عسلی‌ها را بگذارید و تا حد امکان وسایل تزئینی ساده و خلوت انتخاب کنید تا فضا به‌هم‌ریخته و شلوغ دیده نشود. در این نوع اتاق‌ها باید قرینه‌سازی را اولویت چیدمان خود قرار دهید. وقتی همه وسایل متقارن چیده می‌شوند، فضا، منظم‌تر و زیباتر دیده می‌شود.
۱۰-اتاق‌های نشیمن کوچک را فقط با وسایل اصلی هم‌چون مبلمان، میز پذیرایی، عسلی‌ها، و … پر کنید. تا حد امکان از وسایل اضافه که باعث خفه‌شدن اتاق می‌شوند پرهیز کنید. در اتاق در کنار مبلمان ساده و سفید که خنثی هستند، یک فرش ایرانی انتخاب کنید تا کنتراست لازمه را ایجاد کند. حتی رنگ آبی به‌کاررفته برای رومیزی یا کوسن‌ها هم اتاق را از خنثی بودن بیرون آورده‌اند.
۱۱-با انتخاب مبلمان و وسایل مناسب، اتاق‌های نشیمن کوچک را از شلوغی و به‌هم‌ریختگی دور کنید. به طور مثال، صندلی‌های استیل یا میز پذیرایی که زیر آن باز است باعث می‌شوند تا اتاق بزرگ‌تر دیده شود. هر چه وسایل تزئینی ساده‌تر باشند، اتاق نیز بزرگ‌تر و دل‌بازتر به نظر می‌رسد.
۱۲-اگر فرزند دارید باید در طراحی دکور خانه به آن‌ها نیز توجه داشته باشید. بچه‌ها هم در اتاق نشیمن استراحت و بازی می‌کنند. پس می‌توانید رنگ سرد دیوار را با انواع وسایل رنگارنگ و کودکانه خنثی کنید و زیبایی کودکانه‌ای به فضا ببخشید. برای تاکید بیش‌تر بر نیاز کودکان، سبد کتاب و اسباب‌بازی‌های آن‌ها را نیز جزئی از دکور خانه به حساب بیاورید و در گوشه اتاق بگذارید.