تبر بی‌رحمانه سوسک چوب‌خوار در حال نابودی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد است

تبر بی‌رحمانه سوسک چوب‌خوار در حال نابودی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد است

تبر بی‌رحمانه سوسک چوب‌خوار در حال نابودی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد است

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۸۷۴ هزار هکتار جنگل ۲۰ درصد جنگل‎های حوزه زاگرس را دارد که طی دو سال گذشته ۸۰ هزار هکتار از این میزان دچار آفت خشکیدگی شده است.

تبر بی‌رحمانه سوسک چوب‌خوار در حال نابودی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در چند سال اخیر به دلایل متعدد از جمله خشکسالی پی در پی و کاهش نزولات جوی جنگل‌های حوزه زاگرس(بلوط) از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد دچار ضعف و بنیه عمومی شدند.
شدت خشکیدگی‌های درختان بلوط در این استان در حال افزایش بوده به طوری از 60 هزار هکتار در سال 92 به 80 هزار هکتار تا آخر سال گذشته رسید و این مسئله سبب ایجاد نگرانی مردم و مدیران شده است.
خشکیدگی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد و روند رو به رشد این بیماری که در صورت ادامه همین روند باید شاهد و نظاره‌گر نابودی درختان زیبای بلوط در این استان باشیم، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و به نوعی رخدادی تلخ برای آنان است.
یک ریال اعتبار برای جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط نداریم
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: امسال یک ریال برای جلوگیری از شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط این اغستان نداریم و در اینصورت باید منتظر نابودی جنگل‌های بلوط استان باشیم.
گودرز باقری‌فرد اظهار داشت: سال گذشته برای جلوگیری از این بحران 1 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد که تنها 200 میلیون تومان تخصیص یافت و بابت برخی اقدامات انجام شده بدهکار شده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه میزان خشکیدگی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در سال 92 ، 62 هزار هکتار بوده که در سال 93 به 80 هزار هکتار رسید، عنوان کرد: سطح جنگل‌های بلوط این استان 874 هزار هکتار بوده که از این میزان بیش از 90 درصد آن بلوط است.
باقری‌فرد با تاکید بر اینکه احتمال شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط در این استان با توجه به خشکسالی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سالانه برای اقدامات اجرایی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری 2 میلیارد تومان نیاز داریم که در این زمینه اعتباری تخصیص نمی‌دهند.
وی عامل بیماری درختان بلوط استان را سوسک چوب‌خوار که به پایه‌های ضعیف شده بستر حمله می‌کند عنوان کرد و گفت: امکان نابودی جنگل‌های استان وجود دارد.
نجات جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد نیازمند عزم ملی است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امکانات مادی برای جلوگیری از شیوع این بیماری محدود است، افزود: برای اقدامات وسیع و قوی در تمامی عرصه‌های استان نیاز به حمایت مالی گسترده داریم.
باقری‌فرد تصریح کرد: 80 هزار هکتار از مناطق و کانون‌های که دچار خشکیدی شده بودند شناسایی و پهنه‌بندی شدند و بر اساس شدت و صعف عارضه خشکیدگی اقدامات اجرایی را انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه مناطق بحرانی این استان که آلودگی بیش از 70 درصد بوده منطقه بوستان شهرستان باشت و خائیز شهرستان کهگیلویه است، عنوان کرد: میزان آلودگی در این دو منطقه 4 هزار هکتار است.
باقری‌فرد اظهار داشت: در این مناطق به این دلیل که یکی از عوامل ثانویه بیماری نوعی قارچ معروف به قارچ زغالی درختان جنگلی بوده اقدامات لازم از جمله قطع پایه‌های خشک شده و آلوده و امحا آن‌ها در همان محل برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم اقدام به عملیات احیایی کردیم که در دو بخش خلاصه شده یکی در پای درختان ضعیف و درختان موجود با اجرای بندهای خشکه چینی(عملیات آبخیزداری) و ایجاد سامانه‌های آبگیر سطوح آبگیری را برای درخت بیشتر کردیم تا از حداقل نزولات نهایت استفاده شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مرحله بعد اقدام به عملیات بذرکاری و نهال کاری با گونه‌های بومی جنگلی در مناطق خالی از پوشش اقدام صورت گرفت و در نهایت با این اقدامات بتوان جنگل مخروبه و خسارت دیده را احیا کرد و در نهایت مجموعه این عملیات تحت قرق و حفاظت به صورت فیزیکی قرار می‌گیرد.