ام دی اف چیست؟

ام دی اف خام رنگی، قیمت ام دی اف خام ،ام دي اف خام، ام دی اف خام 8 میل، ام دی اف خام ترکیه، ام دی اف خام اهواز، ام دی اف خام واناچای، قیمت به روز ام دی اف خام، فروش ام دی اف خام، خرید ام دی اف خام,ام دی اف ایزوفام،ام دی اف آلفا

يک ماده مرکب چوبي محسوب مي شود با جرم حجمي بين ۵۰۰ تا ۸۰۰ کيلوگرم بر متر مکعب ( به طور متوسط 750 کيلوگرم بر متر مکعب) که از مواد مختلفي مي تواند تهيه گردد. در جهان بيشتر ام دی اف ها بر پايه چوب و از چوبهاي نرم مثل درخت کاج تهيه مي شوند.اساس ترکيب ام دی اف چوب و رزين است که تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزايش استحکام ، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذيري خواص بهتري نسبت به چوب نرم خوا هد داشت همچنين قابليت ماشين کاري بالايي نيز دارد که قبل از اين تنها چوبهاي سخت قابليت کارهاي مکانيکي و ماشين کاري را دارا بودند. ام دی اف ها به طور معمول داراي ضخامتي از ۳ تا ۴۰ ميليمتر مي باشند.

ام دی اف،mdf

امروزه علاوه بر چوبهاي نرم از ديگر مواد نظير ساقه غلات ، برنج ، ني ، نيشکر ،چوبها و کاغذهاي غير قابل مصرف و … براي تهيه تخته صنعتي استفاده مي شود. ام دی اف توليدي از چوب داراي کيفيت بهتري از ساير انواع ام دی اف مي باشد. ام دی اف تهيه شده از باگاس نيشکر نيز از قاعده مستثني نيست ولي از نظر کيفي در سطح جهاني در رده چوب طبقه بندي مي شود. ام دی اف در مقايسه با نئوپان، داراي جرم يکنواخت تري در سطح ورق است همچنين از صافي سطح و قابليت سنباده زني و اصلاح سطح برخوردار است ام دی اف به صورت خام و روکش شده به بازار عرضه مي گردد..ام دی افهاي مسطح در ساخت مبلمان اداري ، کابينت ، تزئينات داخلي چوبي کاربرد فراوان دارند.
ام دی اف يک محصول پانلي است که از ترکيب الياف لينگوسلولزي با رزين هاي مصنوعي يا هر نوع چسب مناسب ديگر توليد مي شود. اين پانل ها از دانسيته ۴۹۶ تا ۸۰۱ کيلو گرم بر متر مکعب (۵۰-۳۱ پوند بر فوت مکعب) در پرس داغ فشرده مي شوند. چسبندگي داخلي کامل پانل به وسيله رزين مصنوعي و ساير چسب هاي آلي حاصل مي شود. اما بدليل ارتقاء سطح کيفي ام دی اف نسبت به ساير محصولات مشابه آنرا متمايزتر نشان داده و بخودي خود از جايگاه خاصي برخوردار نموده زيرا اين محصول ضمن قرار گرفتن در خانواده تخته هاي سخت، مقاومت کاربردي بالاتر نيز دارا مي باشد. از طرفي بدليل اينکه سطح ام دی اف صاف، يکنواخت و نرم بوده و ترکيبي از فيبرهاي چوبي ليگنو سلولزي مي باشد در برابر گرما و فشار سخت شده و در صورت مخلوط شدن با ساير افزودني ها کمک شاياني به ارتقاء سطح کيفيت آن مي شود تا بتوان در ساخت کابينت آشپزخانه، مبلمان، ميزو صندلي، اثاثه اداري و… از آن بهره جست.
ام دی اف در مقايسه با تخته خرده چوب داراي دانسيته يکنواخت تر در سراسر تخته و لبه هاي صاف تر و منسجم تر است که در نتيجه آن بهتر مي تواند مورد ماشين کاري قرارگيرد. محصول نهايي مي تواند به صورت سطح صاف و يا با رگه هاي دلخواه طرح چوب باشد که در اين صورت نياز به روکش شدن با روکش طييعي و يا لمينت از بين مي رود.اکنون در بيشتر موارد سازندگان کابينت از ام دی اف به جاي تخته سه لائي يا تخته هاي نئوپان استفاده مي کنند که از مقاومت زيادي در مقابل رطوبت برخوردار است.ام دی افهمواره به عنوان مغز و درون کار در صنعت چوب مورد استفاده قرار مي گيرد. آن چه ام دی اف را زيبا مي سازد پوشش روي آن است که بسته به نوع کارمتفاوت مي باشد. از معروفترين روکش هايام دی اف مي توان PVC ،VINILIUM ، HPL ( فرميکا) نام برد. اچ پي ال بسته به نوع ضخامتش متفاوت است. بنابراين هرچه از روکش هاي ضخيم تر و مقاوم تر در پوششام دی اف استفاده شود جنس مرغوب تري بدست خواهد آمد.

ام دی اف،mdf

تـوليـد انواع مختـلف اين محصول در جـهان دامنـه کاربـرد آن را بـسيـار وسيـع کرده است. امروزه مي توان تخته فيبر هاي نيمه سنگين MDF بسيار متنوعي از جمله تخته هاي سه لايه يا يکنواخت و همگن، تخته هاي نازک و ضخيم در ابعاد مختلف، تخته هايي با فرم آلدئيد کم ، فرم آلدئيد يا بدون فرم آلدئيد، تخته هاي تبديل به سايز شده، روکش شده، لبه چسبانده، نقش برجسته، قالب گيري شده، ابزار خورده، پروفيل شده، با دانسيته هاي بسيار متنوع (کم يا زياد)، مقاوم در برابر رطوبت، آب، آتش، قارچ، حشره و… را در بازارهاي جهاني يافت.
ام دي اف را پس از توليد مي‌توان روکش نمود. روکش‌هاي تزييني علاوه بر زيبايي به دوام و کاربرد آن در محيط‌هايي مانند آشپزخانه کمک مي‌کند. روکش ملامينه متداول ترين نوع روکش براي MDF مي‌باشد که در آن فرايند کاغذ دکوراتيو آغشته به رزين تحت فشار و حرارت بر روي تخته چسبانده مي‌شود. اين محصول ضمن دارا بودن خواص شبيه ساير اوراق فشرده چوبي داراي برخي خواص برتر نيز مي باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بين ساير اوراق فشرده چوبي مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لايه، تخته فيبر سخت و … شده است . در واقع اين محصول (MDF ) ابتدا بعنوان جايگزين اوراق فشرده چوبي مطرح بوده و سپس در کاربردهاي جايگزين چوب نيز بکار رفته است. در حال حاضر دامنه کاربردهاي آن روز به روز در حال افزايش است .

از جمله خصوصياتي که باعث ايجاد کاربردهاي متنوع (MDF ) شده عبارتند از :

• خصوصيـات فيزيـکي و مکـانيکي بالا
• دامنه وسيع دانـسيـته (وزن مخـصوص) ، ضخامت و ابـعاد MDF قابل توليد
• قابليت ابزار خوري ، ماشين کاري و سنباده زني
• سطوح صاف و متراکم
• قابليت شکل پذيري و لبه هاي صاف
• عدم وجود معايب چوب
• پروفيل دانسيته يکنواخت و همگن
• قابليت انجام رو سازي هاي مختلف همچون انواع روکشي هاي چوبي و غير چوبي، رنگ آميزي و غيره
• پايداري ابعاد و مقاومت به فشرده شدن
• زيبايي ظاهري، طبيعت ملايم و ظريف و حالات شبيه به چوب
• قيمت مناسب

ام دی اف،mdf

تاريخچه :

صنعت تخته فيبر يکي از صنايع نسبتا جديد در زمينه صنايع چوب است، به طوري که تخته فيبر نخستين بار به عنوان يکي از محصولات فرعي صنعت کاغذ توسعه پيدا کرد که علت آن هم تلاش هايي در جهت يافتن کاربردي مناسب براي حجم قابل توجهي از زوايد روي الک در فرايند مکانيکي تهيه خمير کاغذ بود که سرانجام در سال ۱۸۹۸ منجر به ايجاد يک کارخانه توليد تخته فيبر عايق در انگلستان شد.
اولين کارخانه MDF (تخته فيبر با دانسيته متوسط) در سال ۱۹۶۵ در شهر دپوزيت ايالت نيويورک ساخته شد که محصول خود را با نام تجاري (بارابورد) به بازار عرضه کرد. بعد از آن به دليل تحولي که اين صنعت در استفاده از ضايعات چوبي ايجاد کرد بسيار گسترش يافت. به طوري که امروزه حتي بازار ساير اوراق فشرده چوبي نظير تخته خرده چوب و… را تحت تاثير قرار داده است.

اولين کارخانجات تخته فيبر ايران در دهه ۱۳۴۰ با نام ( فيبر رويال) در بندر انزلي و ( فيبر بابلسر) به بهره برداري رسيد. نخستين کارخانه توليد MDFايران در بهار ۱۳۸۳ با نام ( صنايع چوب خزر) به بهره برداري رسيد. قابل ذکر است که بزرگترين کارخانه توليدMDF جهان از ماده اوليه باگاس با ظرفيت۴۰۰۰۰۰ تن در آينده در خوزستان به بهره برداري خواهد رسيد که زمينه عظيمي براي صادرات اين محصول استراتژيک فراهم مي آيد.
نياز بازار از طريق واردات تامين مي شود. ام دي اف وارداتي به هر دو صورت خام و روکش شده مي باشد و عمدتا از کشورهاي ترکيه, اندونزي, روسيه, اسپانيا, ايتاليا, آلمان, اتريش, فنلاند, و … وارد مي شوند. البته محصولات ترکيه و اندونزي به علت قيمت کمتر نسبت به سايرين و کيفيت نسبتا قابل قبول طرفداران بيشتري در بازار فعلي ايران دارند.