کاربرد چوب- پلاستیک

چوب پلاستیک

چوب پلاست ها محصولی حاصل از چوب و پلاستیک هستند. این مواد مرکب که به اختصار چوب پلاستيك نامیده می شوند، مخلوطی از مواد لیگنوسلولزی و پلاستیک هستند که ظاهری اغلب شبیه چوب دارند، اما توسط فرآیندهای تولید پلاستیک شکل می گیرند و توسط تجهیزات فرآوری چوب قابل برش، سوراخ کاری، سمباده زنی و … هستند. اگر مقدار مواد لیگنوسلولزی کمتر از ۵۰ درصد باشد، خواص محصول بیشتر به پلاستیک نزدیک است. اما اگر درصد مواد لینوسلولزی بیشتر از ۵۰ درصد شود، خواص آن به چوب نزدیکتر می شود. در ساخت این مواد چند سازه ای از گستره وسیعی از پلیمرها مانند پروپیلن، پلی وینیل کلراید و … همراه پر کننده های سلولزی نظیر: پودر و یا الیاف چوب، الیاف کتان، الیاف کنف، بامبو، کاه و … استفاده می شود.

چوب پلاستیک

موارد مصرف و کاربرد چوب- پلاستیک:

چوب پلاستیک ها به دلیل خواص و ویژگی های متفاوت و تنوع، کاربردهای بسیار گسترده ای پیدا کردهاند.محصولات تولیدی از این چندسازه در بخشهای مختلفی از قبیل؛ ساختمانسازی،خودروسازی(وسایل تزئینی داخلی)، دکوراسیون، راه آهن، کشتی سازی (عرضه) و … مصرف می شوند. کاربرد کنونی این محصولات عمدتاً به مواردی نظیر؛ تزئینی، روکش کاری و چهار چوب درب و قاب پنجره است. ولی از آنجائی که چند سازه های چوب- پلاستیک ترکیبی از الیاف یا پودر چوب، مواد پلاستیکی و مواد افزودنی متنوعی هستند، لذا می توان متناسب با کاربرد محصول، ویژگی های مورد نظر مصرف کننده از قبیل مقاومت در برابر آتش، اصطکاک، عایق صوت بودن، استحکام و سختی مناسب و … را در آن ها ایجاد کرد، که این نکته از برتری ها ویژگی های منحصر به فرد چنین محصولاتی به شمار می آید.
چند سازه های چوب- پلاستیک را می توان به روش اکستروژن و توسط قالب های مختلف و متفاوت به شکل نهایی تبدیل کرد. این چند سازه ها در زمره محصولات چوبی قرار دارند، که نیازی به فرآوری بعدی ندارند و در برابر شرایط جوی، رطوبت و قارچ ها مقاوم هستند. از این رو برای استفاده در فضای باز که الوارهای پرداخت نشده کارایی لازم را ندارد، بسیار مناسب هستند.
همچنین این محصولات از ویژگی های پلاستیک نیز تا حدودی برخوردارند و لذا از عملکرد این طیف از مواد بهره مند می باشند. از چند سازه های الیاف چوب- پلاستیک در داخل و خارج ساختمان نیز بهره می گیرند. بطوری که موارد مصرف این چندسازه ها در کشورهای پیشرفته صنعتی به نحوی است که در اکثر صنایع کاربرد دارند. بطور مثال؛ از این چندسازه ها در ساخت نمادهای سقفی، اسکله دریایی، ملزومات اداری، ابزار آلات، قالب ها، الوار سقفی و سایر محصولات استفاده می کنند.
از سایر کاربردهای بارز این چند سازه ها می توان در تخته های کف سازی (Deckk) ، الوار، مبلمان اداری، چارچوب‌ها، پروفیل و اجزا درب و پنجره‌ها،قرنیزها، نرده‌ها، قفسه بندی، عرضه کشتی‌ها، باراندازهای بندر، روکش‌کاری عمودی و افقی خارجی، تابلوهای مغازه ها و داخل قایق ها، تراورس های ریل آهن، کابینت و پیش خوان آشپزخانه و … نام برد. که البته در بین تمام کاربردهای فوق الذکر، مصارف ساختمانی عمده بازار مصرف این محصولات را تشکیل می دهد.