معرفی چوب بامبو

چوب بامبو سالید بیم

چوب بامبو نسبت به رطوبت مقام بوده، خاصیت آنتی باکتریال داشته و در عین سبکی، مقاومت و استحکام بالایی دارد. جنگل ها و مزارع بامبو از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و از آنجایی که بامبو ارتفاع بسیار زیادی دارد، نوعی بادشکن طبیعی بوده و محیط اطراف را از اثرات مخرب گردباد و طوفان حفظ می کند.

کاربردهای بامبو :

بامبو گیاهی همه کاره است و مصارف زیادی دارد، از استفاده به عنوان منبع غذایی گرفته تا مصالح ساختمانی. متاسفانه در دنیای مدرن افراد کمی اهمیت استفاده از بامبو را درک می‌کنند. هرچند استفاده از بامبو در ساختمان سازی، پزشکی، پارچه‌سازی و یا به عنوان سوخت زیستی از گذشته انجام می‌شده، اما در ده سال گذشته، کارشناسان کاربردهای بیشتری را در ارتباط با بامبو کشف کرده و هنوز هم در حال کشف کاربردهای جدید هستند. از شاخه‌های جوان آن می‌توان به عنوان ماده غذایی و دارویی استفاده کرد. ساقه بامبوهای مسن‌تر را بعد از تیمار کردن، برای ساخت وسایل تزئینی، ظروف آشپزخانه، انواع کاغذ، پارچه و مصالح ساختمانی به کار می‌برند. باید توجه داشت که همه گونه‌های بامبو، برای تمامی کاربردهای ذکر شده مناسب نیستند. برخی گونه‌ها برخلاف گونه‌های دیگر خوراکی هستند. برخی را می توان به عنوان تخته و الوار ساختمانی استفاده کرد، در حالی که دیگر گونه‌ها تنها برای مصارف زینتی مناسب‌اند.

چوب بامبو ساختمانی

استفاده به عنوان مصالح ساختمانی :

بامبو را می‌توان نوعی سوخت‌ زیستی یا بیوماس دانست که به جای ذغال سنگ، خاک ذغال قالبی و هیزم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از بامبو به عنوان یک منبع انرژی زیستی در فرآیندهایی چون پیرولیز و گازی سازی استفاده می‌شود. کاربرد در فناوری نوین: بامبو نوعی بیوپلاستیک است. بیو پلاستیک‌ها نوعی پلاستیک هستند که همه یا بخشی از وزن آنها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی، نشاسته، سلولز یا مشتقات باکتریایی تولید شده است و از این نظر با پلاستیک‌های عادی که از منابع هیدرو‌کربنی فسیلی مانند نفت و گاز ساخته شده‌اند، متفاوت هستند. سال‌هاست که تولید و مصرف بیوپلاستیک، در کشورهای توسعه یافته، تبلیغ شده و مورد حمایت قرار گرفته‌ است. تولید و مصرف بیوپلاستیک‌ها، از وابستگی به منابع فسیلی کاسته و آلودگی ناشی از انباشت زباله‌های پلاستیکی را، که جمع‌آوری و بازیافت آنها مشکل است، کاهش می‌دهد. مثال دیگری از کاربرد بامبو در تکنولوژی نوین، کامپوزیت است. کامپوزیت مخلوط فیزیکی از دو یا چند ماده مختلف است. این مواد خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کرده و مرز مشخصی را با یکدیگر دارند اما مخلوط حاصل در مجموع و با توجه به برخی معیارها، خواص بهتری از هریک از اجزای تشکیل دهنده خودرا دارا می باشد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، بامبو در ساخت تخت خواب، مبلمان، میز و صندلی، وسایل ورزشی، اسباب‌بازی، قاب‌های نگهدارنده گوشی تلفن همراه، قاب عکس، ماوس و صفحه کلید کامپیوتر و …. کاربرد دارد. البته این موارد تنها مصارف بامبو نبوده و انواع دیگری از محصولات متنوع با استفاده از آن ساخته می‌شوند.

سالید بیم محصولات سالید بیم بامبو با عرض های 55 تا 120 میلیمتر و ضخامت 55 تا 100 میلیمتر تیرک های چوبی محکم، سخت و بادوام برای اکثر سازه های چوبی است.

بامبو از نوع مرغوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

• رنگ بامبو طلایی متمایل به سفید است .
• قابل ذکر است که بامبوئی که رنگ آن سبز باشد نشان دهنده خشک نبودن آن بوده و احتمالاً سیاه می‌شود .
• شبکه‌هایی که بعد از بافت ایجاد می‌شود باید منظم و یک اندازه باشد .
• مفتولی که برای وصل کردن بعضی از قسمتهای بامبو از آن استفاده می‌شود باید بسیار ظریف بوده و دقت کافی در پیچاندن آن بکار رود .
• از آنجا که برخی از ظروف بامبو رنگی هستند مسلماً در انتخاب نوع رنگ و نحوه بکار گرفتن آن باید دقت کافی بعمل آید .
گیاه خیزران (بامبو) Bamboo، جنسی از گیاهان خانواده گندمیانGraminees است که شامل چندین گونه مختلف می‌باشد
.بعضی از گونه‌های این گیاه را در مناطق معتدل سرد می‌توان کاشت ولی برخی دیگر را زمستانها در گلخانه سرد باید نگهداری کرد .ریشه اش ساقه‌های زیر زمینی ( ریزوم) و ساقه‌های هوائی آن بند بند می‌باشد که چندین متر بلند می‌شود .
برگهایش باریک و نوک تیز است . بامبو را می‌توان در نارنجستان کاشت یا آنکه در صندوقهای بزرگ چوبی کاشته زمستان آنها را در گلخانه سرد یا نارنجستان برده بمحض اینکه هوا مساعد شد آنها را بیرون آورده در نقاط مناسب چمن زار بکارند . بوته بامبو که در نواحی گرمسیر تا ۴۰ متر قد می‌کشد در آن مناطق جنگلهای عظیمی را تشکیل می‌دهد . پس از چند سال که بامبو گل داده و میوه کرد، بوته اش خشکیده و بوته‌های جدیدی از پاجوشهای ریشه بجای آن می‌روید . جوانه تازه، مغز و میوه‌های رسیده این گیاه خوراکی است و از چوب آن برای عصا و انواع صندلی و میز باغی استفاده می‌کنند.
روش تکثیر : برای زیاد کردن بامبو، بهار ریشه‌های زیادی را گرفته جای دیگر می‌کارند .

چوب بامبو سالید بیم