بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی ندارد

بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی ندارد/ نفوذ سیاسی و اعمال سلیقه مشکل اساسی کارخانه است

بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی ندارد

متخصص صنایع چوب و کاغذ گفت؛ چوکا نیاز به بازسازی اساسی دارد ولی به چه صورت؟ با وسعت، پرسنل و هزینه های سرسام آوری که کارخانه چوکا دارد اصلا صحیح نیست بدون کارشناسی شایسته و استفاده از نظرات متخصصین داخلی و خارجی به راحتی هر طرح و برنامه ای را در آن اجرا کرد.

بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی ندارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجموعه چوکا علی رغم ظرفیت بسیار بالای تولید و اشتغال در استان گیلان و همچنین به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کاغذ خاورمیانه این روزها حال و روز خوشی ندارد.

چندی پیش خبری با عنوان “بزرگترین کارخانه تولید کاغذ خاورمیانه در لبه پرتگاه/ استاندار به دردسرهای چوکا پایان دهد!” در ۸دی منتشر شد که حکایت از مشکلات مجموعه چوکا داشت. از همین رو خبرنگار سرویس اقتصادی ۸دی گفتگویی را با دکتر پژمان رضایتی چرانی سرپرست سابق واحد تولید کاغذ کارخانه چوکا و دارنده دکتری صنایع چوب و کاغذ ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

۸دی:کمی از سابقه خودتان در چوکا بگویید
من با مدرک کارشناسی ارشد وارد چوکا شدم و به عنوان کارگر درجه یک در واحد تولید کاغذ مشغول به کار شدم. در ابتدای ورود با اینکه مدرک کارشناسی ارشد صنایع چوب و کاغذ داشتم ، مسئولین من شاید حتی مدرک دیپلم هم نداشتند ولی به هر دلیل آنها تجربه داشتند و نباز بود که زیر دست آنها کار کنم.
کم کم با توجه به تحصیلات علمی ام و همکاری دوستان ، علاقه مند شدند که از بنده در پست های بالاتر استفاده کنند، این گونه شد که به عنوان مسئول قسمت آماده سازی ماشین کاغذ، سپس به عنوان مسئول ماشین کاغذ، بعد کارشناس تولید کاغذ و در نهایت به عنوان سرپرست قسمت تولید کاغذ چوکا مشغول به کار شدم.
در آن زمان چون دانشجوی دکتری هم بودم برای یک فرصت مطالعاتی به سوئد (استکهلم) رفتم و روی یک موضوع که متناسب با شرایط چوکا هم بود کار کردم ، اما وقتی از آنجا برگشتم مدیریت گفتند که شما یک مدت نبودبد و چون قراردادی بودید ، قراردادتان قابل تمدید نیست و به هر دلیل با حضور من موافقت نکردند.در انتها بورسیه وزارت علوم شدم برای دکتری و الان در دانشگاه خاتم الانبیاء بهبهان مشغول به کار هستم.
۸دی:در دوره مدیریتی چه کسی بود که اخراج شدید؟
در دوران مدیریت جناب میر جلالی بود، ایشان علی رغم اینکه ارتباط تنگاتنگی با بنده داشت و پیشرفت های من را دقیقا می دید و سرپرستی ما زیر نظر ایشان بود اما پس از گذشت یک دوره محدود چون یک سری افراد منافعشان را در خطر می دیدند، کارهایی انجام دادند که آقای میرجلالی را به سرعت نسبت به بنده بدبین کردند.
به نحوی که ارتباط من با ایشان به کلی قطع شد و بعد از بازگشتم از سوئد به من گفتند مشکلی با حضور شما ندارم ولی باید مدیران پایین دستی این را از من درخواست کنند که آن ها به هر دلیل به اجماع نرسیدند و با حضور بنده موافقت نکردند.
در واقع اکنون مشکل اساسی کارخانه نفوذ سیاسی می باشد ، به عنوان مثال آقای ایکس که در یک پست دولتی است می خواهد یک نفر را وارد کارخانه بکند و اگر با او موافقت نشود کل مجموعه درا زیر سوال می برد.
آیا چوکا نیاز به بازسازی دارد؟
چوکا نیاز به بازسازی اساسی دارد ولی به چه صورت؟ با وسعت، پرسنل و هزینه های سرسام آوری که کارخانه چوکا دارد اصلا صحیح نیست بدون کارشناسی شایسته و استفاده از نظرات متخصصین داخلی و خارجی به راحتی هر طرح و برنامه ای را در آن اجرا کرد.
برای بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی کامل نیست ، به عنوان مثال برای بازسازی قسمت تولید خمیر چوب اگر بخواهید آن را تعطیل کنید ، می توانید مانند بسیاری از کارخانه های کوچک از خمیر بازیافتی برای تولید کاغذ استفاده کنید و نیاز به تعطیلی کامل چوکا نیست.
همینگونه می توانید برای بازسازی سایر واحد های کارخانه از نظرات کارشناسی استفاده کنید تا کارخانه با حداقل تعطیلی و حداقل هزینه بازسازی بشود.
یک دوره ای جناب امجدی به عنوان مدیر صنعت که قرار شد بازسازی کنند ، حتی همزمان چند ماشین کاعذ در حال کار بود و تولید کاغذ تعطیل نشد در حالی که داشتند سقف واحد را درست می کردند. یعنی تا این حد اعتقاد داشتند که تولید کردن برای ما حیاتی است.
گاهی اوقات تولید ۶ هزاری ما به ۳ هزار می رسید که ناشی از دستگاه ها بود و نیاز داشت حتمی تعمیر و بزسازی بشود. چوکا واقعا پتانسیل بالایی دارد اما به دلیل اختلافات و اعمال سلیقه ها نمی توانند از این ظرفیت استفاده بکنند.
مشکل دیگر چوکا این است که اگر تخلفی در آن صورت پذیرد کسی آن را پیگیری نمی کند و حتی جراید و روزنامه ها به آن نمی پردازند و آن را شفاف سازی نمی کنند. باید با کسی که تخلف می کند برخورد شود نه اینکه به رده ی بالاتر ارتقائ درجه پیدا کند.
۸دی:نظر شما راجع به طرح بازسازی آقای وزوایی؟
هنوز طرح توجیهی بازسازی از طریق نظام مهندسی منابع طبیعی که صنایع چوب و کاغذ زیر نظر آن هاست تصویب نشده و شنیده ها حاکی از این است که از طریق کانال های دیگری مجوز این کار را گرفته اند.
اگر واقعا مشکلی نیست باید از نظرات کارشناسان استفاده کنیم و به عبارتی به جای اینکه یک روز فکر بکنیم و بعد یک سال کار بکنیم ، یک سال فکر بکنیم و سپس با کمترین خطا کار را به پیش ببریم.
کارخانه نیاز نبود تعطیل شود و می شد از طریق خمیر بازیافتی با سرعت معمولی تولید کرد و بعد که قسمت خمیرسازی چوب بازسازی شد ، قسمت تولید کاغذ نیز بازسازی بشود.
۸دی:در یک جمله نظرتون را راجع به آقایان میرجلالی ، گلریز و وزوایی بفرمایید.
آقای میر جلالی مدیر عامل بسیار به روزی بود اما در نهایت نتوانست در مقابل نفوذ مسائل حاشیه ای دوام بیاورد.
در دوره ی آقای گلریز کارخانه با شرایط تولیدی خوبی به پیش می رفت اما چون در زمان ایشان در چوکا نبودم نمی توانم بیش از این نظر بدهم.
جناب وزوایی هم اگرچه بسیار متعهد به کارخانه چوکا است و سوابق مدیریت زیادی هم دارد ولی بایستی به شرایط روز خودش را تجهیز بکند ، دیگر نسخه های قدیمی جواب نمی دهد
۸دی:سخن پایانی:
در نهایت از شما خواهش می کنم کمک بکنید تا موضوعات شفاف بشود. نیاز است پرسیده شود آیا برای بازسازی نیاز به تعطیلی کامل است ، به هر حال این کارخانه چهار خط تولیدی دارد و می شود یکی از آنها بازسازی گردد و سایر خط ها تولید کنند و ندریجا بازسازی شوند.
خواهش می کنم کمک بکنید شرایط کارخانه چوکا به عنوان یک صتعت بزرگ کشور شفاف بشود ، الان زمان این نیست که بخواهیم داعشی برخورد کنیم و خودمان را بدون هیچ گونه دلیلی زیر سوال ببریم.
اگر ابهامی مطرح است شفاف پاسخ بدهیم تا برطرف گردد ، این خیلی بهتر از این است که بخواهیم با استفاده از زور این کار را انجام دهیم.