اچ پی ال گنتاش ترکیه (Gentaş HPL)

اچ پی ال گنتاش ترکیه-Gentaş HPL

گروه شرکت های ( گنتاش ) در سال 1972 در منطقه ( منگن ) واقع در استان ( بلو ) ترکیه تاسیس شده اند . برند گنتاش ترکیه مفتخر است که با این شفاف سازی و عرضه اطلاعات تخصصی بصورت ساده ، مشتریان و متقاضیان نمای HPL را درانتخابی سالم یاری نماید. اچ پی ال گنتاش(GENTAS) محصولی است از ترکیب لایه های کاغذ کرافت ، رزین فنولیک و کربن.
شرکت گنتاش با توجه به نوع دیدگاه و اهدافش و استفاده از دانش و تجربه ی طولانی مدت در زمینه تولید محصولات با کیفیت از منابع جنگلها توانسته قدم های محکمی بسوی تبدیل شدن به یک نام تجاری ضروری و موفق جهت بهره برداری از این منابع بردارد و همچنین موقعیتش را به عنوان یک شرکت پیشرو بخصوص در زمینه تولید محصولات CPL و HPL و لمینت فشرده حفظ کرده است . قابل توجه است که این شرکت به عنوان اولین تولید کننده محصولات WERZALIT در ترکیه ، از معدود شرکت هایی است که این محصول را در دنیا تولید می کند.

مراحل ساخت ورق hpl گنتاش (GENTAS) به شرح ذیل انجام میگردد:

1- تهیه کاغذ کرافت که می بایست آغشته به کربن باشد
2- رزین فنولیک پالایش شده که مهمترین بخش تولید ورق hpl گنتاش می باشد .
3- چنانچه این مواد بصورت دقیق و حرفه ای فرآوری و آماده نگردد پس از تولید ورق hpl معایبی در محصول ایجاد می شود که میتوان به تراکم پائین و خارج از استاندارد ، که باعث شکسته شدن ورق میگردد و یا تراکم بیش از حد استاندارد که باعث خشکی و تغییر فرم محصول می شود.
4- کاغذ کرافت کربن دار وارد استخری که رزین فنولیک با دمای 180 درجه سانتیگراد در حال جوشیدن می باشد شده و عمل آغشته سازی انجام می گردد .چنانچه رزین فنولیک ناخالصی داشته باشد کاغذ کرافت کربن دار آغشته به رزین نمی شود و به همین دلیل اکثر برندهای hpl از کاغذ کرافت خام استفاده می کنند .
5- پس از آغشته سازی ، کاغد در مسیر دستگاه خشک شده و بصورت ورقهای نازک شکننده در می آید.
6- در انتهای مسیر کاغذ کرافت آغشته شده توسط دستگاه با توجه به ابعاد مورد نظر برش میخورد و با توجه به ضخامت مورد نظر ، محصول روی هم بصورت لایه لایه قرار میگیرند.
7- هر دو سطح پشت و روی کاغذها با دکوری که قبلا همین مراحل را طی کرده پوشانده شده و در دستگاه پرس قرار می گیرد.
8- دستگاه پرس دارای 80bar بوده و از قبل به دمای 180 درجه سانتیگراد رسیده است .
9- ورقها بمدت 5 ساعت در این پرس قرار گرفته و پس از زمان مذکور پرس خاموش شده و جهت خنک شدن دستگاه 6 ساعت زمان لازم است تا ورقها را تخلیه نمایند.
10- پس از تخلیه ورق hpl گنتاش بدلیل فشاری که بر کاغدها وارد آمده ضایعاتی در اطراف محصول وجود دارد که با دستگاه فرز اره اتوماتیک برش خورده و آماده بسته بندی و ارائه به مارکتینگ می شود.

انواع نمای hpl گنتاش (ورق hpl)

نوع : UV+
توضیحاتی که در فرآیند محصول hpl در بالا ذکر گردید ، محصول بوجود آمده جهت استفاده در نمای داخلی یا interior می باشد و نمیتوان این نوع محصول را در نمای بیرون استفاده کرد ، چرا که دکور ورق دچار رنگ پریدگی میگردد.
حال برای اینکه بتوان این محصول را در نمای بیرونی استفاده کرد لازم است سطح ورقhpl آنتی یو وی شود که در مواجهه با نور خورشید و باران های اسیدی دچار رنگ پریدگی نگردد.
اولین روش استفاده شده و منسوخ شده UV+روکشی از میکروفیلم روی دکور ورق hpl می باشد که به شرح ذیل انجام می شود:
1- یک لایه میکروفیلم روی ورق تولید شده قرار می گیرد.
2- میکروفیلم توسط حرارت 90 درجه سانتیگراد ذوب شده و به سطح ورق HPL می چسبد که به این نوع کالا ورق HPL نوع UV+ گفته می شود.
این نوع ورق (UV+) کاربرد جهت نمای بیرونی ساختمان را دارد ویا EXTERIOR می باشد اما پس از اجرا و گذشت 3 الی 4 سال دچار معایبی میگردد که علیرغم اینکه برند GENTAS این نوع کالا را در سبد محصولات خود دارد به مشتریان خود پیشنهاد نمی کند.
با توجه به اینکه HPL یک متریال کاملا آنتی باکتریال می باشد این میکروفیلم خاصیت آنتی باکتریال بودن را از سطح ورق می گیرد و همین امر سبب می گردد که ورق کثیف شده به نوعی چرک مرده گردد و پس از گذز زمان 3 الی 4 سال کدر شود .
نوع : تکنولوژی پرتو الکترونی EBC (electron beam curing technology)
محصول تولید شده در این روش با تابش لیزر همراه بوده و بدلیل عدم وجود میکروفیلم خاصیت آنتی باکتریال بودن محصول را بصورت 100 درصد حفظ می کند.
در این روش مقاومت ورق HPL در مواجهه با حرارت و نور خورشید و همچنین رطوبت به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد .

نمای HPL گنتاش:

با توضحاتی که در بالا به آنها اشاره شد تا حدودی خرید نوع کالا ی نمای HPL گنتاش بصورت شفافتر و با دانش قبلی همراه می گردد.
متاسفانه در بازار ایران اطلاع رسانی تخصصی بصورت یک امر انحصاری مرسوم شده است و برخی از فروشندگان بدلیل حفظ منافع سعی بر عدم اطلاع رسانی شفاف و ساده به مشتریان را دارند که همین امر مسبب به چالش کشیده شدن یک متریال را دارد.