کشف و ضبط چوب‌آلات مقطوعه غیر مجاز در حوزه لاهیجان

چوب، Wood

کشف و ضبط چوب‌آلات مقطوعه غیر مجاز در حوزه لاهیجان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان از کشف و ضبط چوب‌آلات مقطوعه غیر مجاز خبر داد و گفت: حوزه منابع طبیعی شهرستان لاهیجان شامل 14 هزار هکتار عرصه‌های ملی شامل مناطق جنگلی، اراضی موات و ساحلی است.

کشف و ضبط چوب‌آلات مقطوعه غیر مجاز در حوزه لاهیجان

مهندس مهدی پورمیرزایی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لاهیجان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان،از کشف و ضبط چوب‌آلات مقطوعه غیر مجاز خبر داد و اظهار کرد: در جریان گشت‌زنی ماموران که با هدف بازدید از مناطق جنگلی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لاهیجان به صورت مستمر انجام می‌گیرد، عوامل یگان حفاظت موفق به کشف 13 اصله گرده کاتین شده‌اند.
وی تصریح کرد:چوب‌آلات کشف شده با حجمی معادل 64 سانتی‌متر مکعب و از گونه صنوبر بوده که توسط سودجویان و زیاده‌خواهان از انفال در داخل طرح‌های جنگل‌داری منطقه زمیدان به صورت غیر مجاز قطع و به منظور حمل در فرصت مناسب در محوطه جنگلی پنهان شده بود که با هوشیاری ماموران کشف و ضبط شد.
پورمیرزایی با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی شهرستان لاهیجان شامل 14 هزار هکتار عرصه‌های ملی جنگلی، اراضی موات و ساحلی است، گفت: برای حفظ و حراست از این عرصه‌ها تعداد هفت نفر به صورت مستقیم و به عنوان نیروهای حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شبانه‌روز تلاش می‌کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان با اشاره به نقش چشمگیر مشارکت‌های مردمی در امر پاسداشت از منابع طبیعی، اضافه کرد: در کنار تلاش عوامل و ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری حضور شایسته تقدیر مردم فهیم و طبیعت‌دوست و همکاری مستمر مسئولان شهرستان موجب شده که کمترین میزان تخلف و تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی لاهیجان را شاهد باشیم و این امر به واسطه شناخت اقشار مختلف جامعه نسبت به اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بوده است.
وی جلب اعتماد، فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با قوانین و ضوابط مرتبط با صیانت از منابع طبیعی را عامل اصلی همکاری و مشارکت مردم برشمرد و افزود: گروه‌های مردم‌نهاد، اعضای شوراهای محلات و دهیاران مناطق مختلف حوزه لاهیجان، مقامات ارشد این شهرستان و به ویژه ساکنان روستاهای حاشیه مناطق جنگلی همواره و به صورت مستمر با ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری می‌کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: اطلاع‌رسانی به موقع مردمی باعث شده که درصد تخریب و تجاوز در مناطق تحت نظر این اداره کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون حتی یک مورد حریق به مناطق جنگلی سرایت نکرده است. در واقع با اطلاع‌رسانی به موقع مردمی آتش‌سوزی‌های حادث شده در باغات اشخاص قبل از گسترش و سرایت به جنگل توسط مردم و عوامل اطفای حریق منابع طبیعی مهار و خاموش شده‌اند.