چه مبلی برای منزل شما مناسب است؟

مبل کلاسیک و شیک،مبل کلاسیک مدرن،مبل کلاسیک ترکیه،مبل کلاسیک ارزان،مبل كلاسيك مدرن،مبل کلاسیک ایتالیایی،مبل کلاسیک انگلیسی،مبل کلاسیک اتریشی
چه مبلی برای منزل شما مناسب است؟
مبلمان منزل،مبلمان اداری،مبلمان راحتی،مبلمان شهری،مبلمان شیک،مبلمان ال،مبلمان استیل ترک،مبلمان کلاسیک،مبلمان ترک

قبل از انتخاب مبل لازم است به چند سؤال پاسخ بدهید:
۱- مبل را برای اتاق نشیمن می‌خواهید یا اتاق پذیرایی؟
۲- بین سه معیار زیبایی، راحتی و کم حجم بودن، کدام یک اولویت بیشتری دارند؟
۳- چه قدر برای خرید یک دست مبل می‌خواهید هزینه کنید؟
اگر منزل شما وسیع است و سالن پذیرایی از اتاق نشیمن جداست و هر دو اتاق فضای بسیار خوبی برای چینش مبل دارد و شما نیز مشکل مالی ندارید، کار چندان سختی در پیش رو ندارید. کافی است یک دست مبل استیل برای پذیرایی و یک دست مبل راحتی برای اتاق نشیمن خریداری کنید و خلاص. اما در شرایطی که اغلب خانواده‌ها به دلیل قیمت بالای ملک و مسکن در آپارتمان‌های نسبتاً کوچک و نقلی زندگی می‌کنند، مدیریت فضای داخل آپارتمان و انتخاب صحیح نوع مبل بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
معیار نخست – سلیقه و سبک زندگی
یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب مبل، سلیقه‌ی شخصی شماست. به عنوان مثال برخی افراد علاقه‌ی خاصی به مبل‌های استیل دارند و علی رغم قیمت بالا و راحتی کمتر، آن را به مبل راحتی ترجیح می‌دهند. از آن جهت که مبل بخشی از اثاث و مبلمان (Furniture) داخل خانه شماست و مدام چشم شما به آن می‌افتد و مرتباً از آن استفاده می‌کنید، خیلی مهم است که از دیدن و کاربری آن لذت ببرید. لذا به سلیقه و انتخاب خودتان اولویت بالایی اختصاص دهید. مسأله‌ی بعدی سبک زندگی شماست. بعضی افراد بسیار اهل مهمانی رفتن و مهمانی دادن هستند و برخی دیگر خیر. باید ببینید در طول سال از این مبل‌ها بیشتر قرار است خودتان استفاده کنید یا میهمانان. اگر خیلی مهمان به منزل شما رفت و آمد نمی‌کند و تعصب خاصی روی مبل استیل ندارید، مبل راحتی برای شما مناسب‌تر است.
معیار دوم – هزینه
قیمت مبل‌های استیل به طور میانگین از مبل‌های راحتی بیشتر است. کند و کاری و منبت‌کاری روی چوب و این که روی هر چوبی چنین امری میسر نیست، قیمت مبل‌های استیل را بالا برده است.
معیار سوم – فضا
یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مبل، فضای لازم برای تردد بین مبل‌هاست. حتماً اتاق یا سالنی که قرار است مبل‌ها در آن چیده شود را متر کنید و طول و عرض تقریبی مبل‌هایی که قصد خریداری آن را دارید از فروشنده سوال کنید تا بعداً با مشکل کمبود فضا یا چیدمان مبل‌ها مواجه نشوید. اگر میز ناهارخوری ندارید و سبک زندگی شما به گونه‌ای است که شام و ناهار را دور سفره و بر روی زمین میل می‌کنید، حتماً به فضایی که برای چنین امری می‌بایست آزاد باشد توجه کنید.
معیار چهارم – دوام و زیبایی
برخی افراد در خرید مبل این گونه تصمیم می‌گیرند که مبل راحتی نسبتاً ارزان می‌خرند ولی هر چند سال یک بار آن را عوض می‌کنند. سناریوی دیگر این است که مبل بادوام‌تر می‌خرند و بعضاً رویه‌ی آن را عوض می‌کنند. انتخاب هر کدام از این سناریوها در قیمت و رویکرد شما به خرید مبل بسیار مؤثر است.
معیار پنجم – طراحی و نشیمن
حتماً در زمان گشت و گذار برای خرید مبل، نشیمن مبل‌ها را امتحان کنید. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که صرفاً از طریق نشستن بر روی مبل به دست خواهد آمد، میزان راحتی نشیمن مبل است. برخی مبل‌ها فاقد پشت سری هستند. یعنی پشتی مبل کوتاه‌تر از گردن شما طراحی شده است. لذا اگر به عادت روی مبل خواب‌تان می‌برد یا بدتان نمی‌آید که روی مبل چرتی بزنید، این مدل طراحی برای شما مناسب نیست. بعضی افراد نیز عادت دارند که روی کاناپه بخوابند، اگر جزو این افراد هستید، حتماً راحتی کاناپه را از این حیث امتحان کنید.
برخی اصطلاحات خرید و فروش مبل
کلاف: به بدنه و چارچوب اصلی مبل که عمدتاً از چوب ساخته می‌شود، کلاف می‌گویند. کلاف مبل‌ها بیشتر از چوب روس یا چوب راش ساخته می‌شود و استحکام آن نقش بسیار مهمی در دوام مبل دارد.
پارچه نانو: یکی از شگردهایی که اخیراً فروشندگان مبل برای جلب نظر مشتریان به کار می‌برند، این است که می‌گویند این مبل با پارچه نانو تهیه شده و آب و چای در آن نفوذ نمی‌کند. قیمت یک متر مربع پارچه نانوی واقعی بالای صد هزار تومان است. یک دست مبل راحتی به طور میانگین به ۲۵ متر پارچه نیاز دارد و با این حساب فقط دو و نیم میلیون تومان هزینه‌ی پارچه آن می‌شود. واقعیت ماجرا این است که این پارچه‌ها نانو نیست بل‌که ضد آب است و چند ثانیه‌ای در برابر نفوذ آب و مایعات مقاومت می‌کند، اما اگر آب روی آن بماند در آن نفوذ خواهد کرد. لذا فریب پارچه نانو را نخورید.

پاف: برخی از مبل‌های راحتی چون عیناً از روی ژورنال‌های خارجی طراحی و تولید شده‌اند، یک قطعه‌ی روکوبی شده مجزا دارند که فقط شامل نشیمن‌گاه است و بخش پشتی ندارد و اصطلاحاً به آن پاف (puff) می‌گویند. در فرهنگ غربی پاف را برای راحتی بیشتر زیر پای خود قرار می‌دهند. اما در برخی نمایشگاه‌های مبل برای این پاف‌ها شیشه طراحی کرده‌اند و آن را به عنوان میز جلو مبلی به فروش می‌رسانند.
واحد مبل: مبل سه نفره معادل دو واحد، مبل دو نفره معادل یک و نیم واحد و مبل یک نفره معادل یک واحد است. با این حساب یک دست مبل که شامل دو مبل یک نفره، یک مبل دو نفره و یک مبل سه نفره است، ۵٫۵ واحد خواهد بود. دانستن این موضوع از این جهت مهم است که اگر شما به جای دو مبل یک نفره، یک مبل دو نفره‌ دیگر بردارید، نیم واحد از کار شما کم می‌شود. فرض کنید قیمت مبل ۵۵۰۰۰۰۰ تومان است، با تقسیم قیمت کل بر ۵٫۵ واحد، قیمت واحد هر مبل یک میلیون تومان خواهد شد و با کسر نیم واحد ۵۰۰۰۰۰ تومان از قیمت کل کم می‌شود.
ست مبل: معمولاً یک دست مبل برای هفت نفر پیش‌بینی شده است و همان طور که قبلاً اشاره شد شامل، یک سه نفره، یک دو نفره و دو یک نفره می‌باشد. اما لازم نیست شما این تعداد و ترکیب را رعایت کنید، بل‌که می‌توانید متناسب با فضا و نیاز خودتان تعداد و ترکیب چند نفره بودن آن را کم و زیاد کنید. با دانستن فرمول محاسبه واحد مبل، قیمت نهایی را به راحتی می‌توانید محاسبه کنید.
چند نکته مهم
۱- تغییر رنگ: بسیاری از فروشندگان با ارائه‌ی کالیته‌ی رنگ و برای جلب نظر شما، می‌گویند مبل را با هر رنگی که شما بخواهید می‌سازند. به خاطر داشته باشید که یک رنگ یا یک پارچه تا زمانی که روی یک مبل ننشیند، تناسب، زیبایی یا زشتی آن مشخص نخواهد شد. لذا تغییر رنگ یک مبل متناسب با رنگ دلخواه شما، با پذیرش ریسک بالایی همراه است. توصیه می‌شود همان رنگی که در فروشگاه دیده و پسندیده‌اید را انتخاب کنید.
۲- گارانتی: معمولاً فروشندگان برای جلب نظر مشتری، وعده‌های مختلف در خصوص گارانتی تعویض یا امثالهم می‌دهند. اما در زمان معامله یا گارانتی ارائه شده با وعده‌های اولیه انطباق ندارد، یا آن قدر تبصره به آن خورده است که عملاً گارانتی معنایی ندارد و یا گارانتی ارائه شده اعتبار چندانی ندارد و از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست. لذا توصیه می‌شود گارانتی را کلاً فراموش کنید و جنسی را انتخاب کنید که از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد. با کمی گشت و گذار، مشاهده و مقایسه‌ی محصولات فروشگاه‌های مختلف این مهارت را به دست خواهید آورد.
۳- خطای چشم: به دلیل آن که فضای نمایشگاه‌های فروش مبل غالباً وسیع و بزرگ است، حجم واقعی مبل‌های راحتی چندان نمود ندارد. اگر با محدودیت فضا روبرو هستید، حتماً در زمان خرید طول و عرض مبل‌ها را با ابعاد مکانی که قرار است مبل‌ها در آن مستقر شوند، مقایسه کنید تا بعداً شگفت‌زده نشوید.
۴-کفی و پشتی ثابت یا دوبل: یکی از نکاتی که حین خرید مبل باید به آن دقت کنید این است که کفی و پشتی مبل ثابت است یا از آن جدا می‌شود. جدا شدن آن‌ها از جهت قابلیت شست‌وشو خوب است، اما اگر فرزند یا فرزندانی دارید که از آن‌ها به عنوان توپ فوتبال یا ابزاری برای کوبیدن در سر و کله‌ی یکدیگر استفاده می‌کنند، عمر و یکپارچگی مبل به شدت کاهش می‌یابد و مبل جدید شما سریعاً از ریخت و قیافه می‌افتد.