هنرمند نهاوندي، سبكي خاص را در هنر ابداع كرد

هنرمند نهاوندي، سبكي خاص را در هنر ابداع كرد

هنرمند نهاوندي، سبكي خاص را در هنر ابداع كرد

منجوق بافی چوب برای نخستین بار در نهاوند
هنرمند كه باشي هميشه روح اغنا نشدني است، سعي در خلق هنري نو دارد، هنري كه تاكنون هيچ‌ كسي را ياراي دست يازيدن بر آن نبوده است و همين انحصاري بودن آن در دستان يك هنرمند است كه او و هنرش را خاص‌تر مي‌كند. هنر منجوق‌بافي روي چوب از آن دست هنرهایی است كه بي‌شك تاكنون كسي حتي نامي از آن نشنيده است، اما یک هنرمند نهاوندي تنها با هدف خلق هنر بكر در دهه پنجم زندگي‌اش اين هنر را خلق و به نام خودش به ثبت رسانده است و حالا نهاوند خاستگاه اوليه هنر منجوق‌بافي روي چوب است.
در هنر منجوق‌بافي روي چوب هنرمند با استفاده از منجوق، هر نوع طرحي را بر روي چوب پياده مي‌كند تا هم هنرش را به نمايش بگذارد و هم به يك تكه چوب بي‌جان جان ببخشد و هنرش زينت بخش محیط زندگی علاقمندان به عرصه هنر باشد.
ادامه متن حاصل گفت وگویي است که با قاسم عيني، هنرمند نهاوندي و خالق هنر منجوق‌بافي روي چوب انجام داده‌ایم.
از نخستین مراحل ایجاد انگيزه‌تان براي خلق اين هنر بگوييد.
هميشه به دليل علاقه بسیار كه به عرصه‌هاي مختلف هنر داشتم، به دنبال اين بودم كه فارغ از تمام آثار هنري كه توسط هنرمندان كشورمان ارائه شده است، هنر خاصي را ابداع كنم كه تاكنون كسي آن را انجام نداده است.
در سال 1380، ايده منجوق‌بافي را ابتدا روي مخمل و بوم و… پياده كردم و پس از اينكه هر بار عيوب كارم را تا حدودي برطرف كردم در نهايت به منجوق‌بافي روي چوب رسيدم.
برای ثبت این هنر چه مراحلی پشت سر گذاشتید؟
در همان سال‌هاي 80 چون كار جديد بود و كسي با آن آشنايي نداشت سعي كردم ابتدا با ارائه دادن اين هنر در نمايشگاه‌هاي متعدد، مردم را با هنر منجوق‌بافي روي چوب آشنا كنم. به همين خاطر مجوز حضور در نمايشگاه‌هاي همدان، نمايشگاه بين‌المللي ملاير و بين‌المللي تبريز را گرفتم كه خوشبختانه با استقبال مواجه شد و همين مسأله موجب دلگرمي‌ام شد و اينگونه شد كه منجوق‌بافي روي چوب در سال 85 به عنوان صنايع دستي برتر انتخاب شد كه همين انتخاب راه را براي به ثبت ملي رساندن آن هموار كرد و سال 87 استاندارد بين‌المللي را گرفتم و اين هنر بديع و نو را با نام منجوق‌بافي روي چوب به سبك نهاوندي به دلیل عنوان «سبك نهاوندي» نيز اين است كه در آينده اگر اين هنر در سطح گسترده‌تري مطرح شد، همه علاقمندان به هنر بدانند كه خاستگاه اوليه اين هنر نهاوند است.
چه راهی برای گسترده كردن بيشتر هنرتان پیش رو دارید؟
در حال حاضر در يك كارگاه 27 متري مجهز فعاليت می‌کنم اما براي گسترش اين هنر به حمایت‌هایی همچون تسهيلات، وام یا كمك‌هاي مادي مسئولان نياز خاصي ندارم. فقط انتظار دارم به دليل اينكه اين هنر نوپاست مسئولان در شناساندن آن به معرفي این اثر در نمايشگاه‌هاي مطرح كشور، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و… كمك كند، زیرا هدف من از ارائه آن به هيچ عنوان کسب در آمد نبوده است و بلكه صرفاً مي‌خواستم نهاوند را به عنوان خاستگاه اوليه این هنر معرفي كنم و براي برخي از همشهريان علاقمند وسيله ايجاد اشتغال كنم.
آیا در آموزش این هنر قدمی هم برداشته‌اید؟
تاكنون 10 نفر از بانوان شهر در اين زمينه آموزش ديده‌اند و در قالب مشاغل خانگي مشغول فعاليت هستند كه اگر شرايطي توسط اداره ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری براي به فروش رساندن اين آثار ايجاد شود و بازار فروش تضمين شده‌اي در اختيار ما باشد حتماً اشتغال را در سطح وسيع‌تري هم براي علاقمندان ايجاد خواهيم كرد.
بيشتر از چه طرح‌هايي الهام مي‌‌گيريد و بیشتر از چه طرح‌هايي برای استفاده از منجوق روي چوب بهره می‌برید؟
تاكنون 400 کار هنری در قالب تابلو داشته‌ام كه اغلب هم از اشعار عرفاني، آيات قرآني و طرح سيمرغ استفاده كرده‌ام، البته آنها از جمله طرح‌هايي بود كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت. ضمن اينكه گفتن اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه براي اينكه خطوط شعر روي تابلو زيبا، جذاب و زنده باشد از خطاطي‌هاي انجمن خوشنويسان ايران استفاده مي‌كنم.
براي آشنا شدن مردم با این هنر آیا اقدامات خاصي انجام داده‌ايد؟
بله، چون هدف اصلي من شناساندن اين هنر به مردم و راه يافتن هنر منجوق‌بافي روي چوب به منازل است. هميشه سعي كرده‌ام تابلوها را با قيمت بسيار پايين حتي كمتر از قيمت واقعي آثار (بين 25 تا 150 هزار تومان) عرضه كنم تا مردم قدرت خريد داشته باشند و اينگونه اين هنر به منازل راه يابد و از اين راه بتوانم نهاوند را در سطح ملي معرفي و مطرح كنم.
حرف آخر؟
از مردم انتظار دارم با استقبال از هنرهايي كه صنايع دستي و توليد هنرمندان كشورمان است حمايت كنند و مسئولان نيز در شناساندن و معرفي اينگونه هنرهاي نوپا با هنرمندان همكاري داشته باشد و زمينه‌اي را فراهم كنند كه بتوانيم به موازات مطرح كردن نهاوند به عنوان خاستگاه اين هنر، براي تعدادي از همشهريان نيز فرصت شغلي ايجاد كنيم.