نماهای چوبی ساختمان

نماهای چوبی ساختمان

چوب یکی از اولین موادی است که به طور طبیعی و فراوان در دسترس بشر قرار داشته است. از این رو تاریخ استفاده از آن به زمان های خیلی دور می رسد. با آن که انسان اولیه پناهگاه زندگی خود را از غارنشینی آغاز کرد، ولی از چوب بیش از سایر مواد استفاده نمود.
کاربرد چوب در ساختمان هزاران سال قدمت دارد. در تاریخ نقل شده که ساختمان تخت جمشید تماماً با نمای چوبی پوشیده شده و دارای سقف های عظیم چوبی بوده که در حمله اسکندر به آتش کشیده شد و امروز نشانه ای از آن دیده نمی شود.

ترموود، ترمووود، چوب ترمو

نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است. نمای چوبی در واقع پوسته یا پوشش ساختمان است و علاوه بر جنبه زیبایی و چشم نوازی می تواند به عنوان محافظی در برابر عواملی نظیر سرما، گرما و رطوبت عمل کند و باعث تثبیت حرارت داخل شود.
استفاده از چوب برای نمای ساختمان سابقه دیرینه ای دارد و در بسیاری از فرهنگ ها استفاده از صفحه های چوبی برای نمای بیرونی و سقف مرسوم بوده است. اگرچه به علت نیاز به نگهداری زیاد و دوام کمتر نماهای چوبی نسبت به گزینه های دیگر و وجود انواع فرآورده های صنعتی و مصالح جایگزین در بازار کاربرد نماهای چوبی در دوران جدید کاهش یافته است، از اهمیت ذاتی چوب به عنوان یکی از مصالح مطلوب در کاربردهای فنی و مهندسی چیزی کم نشده است. به طوری که هنوز هم چوب رقیب جدی برای بسیاری از مواد اولیه با کاربردهای مشابه است و در مواردی نمی توان آن را جایگزین کرد.
زیبایی نقوش، تنوع رنگ، گرمی و آرامشی که دیدن اشیا و سازه های چوبی به انسان هدیه می کند و اصالت و حس قدمتی که نماهای چوبی ایجاد می کنند با سنگ، فلز، آجر و مصالح مشابه به دست نمی آید. همچنین با روش های مهندسی و تیمار مناسب چوب می توان عمر و دوام چوب ها را افزایش داد و آن ها را در برابر پوسیدگی مقاوم تر ساخت. در این صورت، چوب ها دارای ویژگی هایی می شوند که آن ها را به بهترین گزینه برای نمای چوبی بیرونی و داخلی مبدل می سازد.

ویژگی هایی که برشمردیم باعث می شود نمای چوبی ساخته شده از ترمووود علاوه بر زیبایی ظاهری و یکنواختی و خلوص دلپذیر رنگ، به علت ثبات ابعاد و رطوبت پذیری پایین، ماندگاری طولانی تری داشته باشند و شکل خود را حفظ کنند. همچنین مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی عمر این نماها را افزایش می دهد. نماهای چوبی ترمووود خاصیت عایق دمایی دارند و تبادل حرارتی با محیط پیرامونی را کاهش می دهند که در حفظ اعتدال دمای محیط داخلی مؤثر است.
رنگ کاری سطوح نماهای چوبی ترمووود به علت تغییر شکل کمتر و مقاومت بیشتر آن در برابر پوسیدگی و فرسایش محیطی دوام بیشتری دارد و فواصل رنگ کاری مجدد نماهای چوبی ترمووود نسبت به چوب های دیگر طولانی تر است.

HPL,اچ پی ال،نمای ساختمان

نوع دیگری از نماهای چوبی HPL هستند که از نوع لمینیت ساخته شده تحت فشار بالا می باشند اینگونه پوشش نما به صورت خشک (بدون ملات) نصب میگردد و در کشورهای صنعتی تحت عنوان دیواره ضد باران شهرت دارند از مزایای استفاده از پنل های چوبی Trespa در نمای ساختمان می توان به اختصار به موارد ذیل اشاره نمود.
1. مقاوم در برابر باران و رطوبت
2. مقاوم در برابر اشعه UV
3. عایق حرارتی
4. عایق صوتی
5. عدم نیاز به نگهداری پس از نصب
6. سرعت نصب و اجرای بالا