معرفی چوب جاتوبا – Jatoba wood

پارکت جاتوبا _ گیلاس برزیلی

برزیل کشور مادری جاتوبا است. این چوب یکی از سخت ترین انواع چوب می باشد که به رنگ دارچین می باشد. رنگ قرمز- قهوه ای پررنگ به سمت سایه قرمز تیره این چوب در نتیجه در معرض آفتاب بودن بوجود آمده است.اگر شما به دنبال فضای داخلی برجسته و با ظرافت هستید که حتی در یک روز غم انگیز به شما حس آفتاب برزیل را بدهد، ما به شما جاتوبا را توصیه می کنیم. کفپوش جاتوبا بسیار مجلل با نصب و تعمیر آسان و مقاوم نسبت به ساییدگی و شکنندگی.
اگرچه از این چوب در سطح وسیعی از قاره آمریکا با عنوان گیلاس برزیلی یاد می شود که این اسم بیشتر در بین دلال ها و فروشندگان پارکت های چوبی رواج دارد , اما در واقع این درخت ارتباط بسیار کمی با گیلاس که میوه می دهد دارد و فقط به لحاظ رنگ و طرح به این درخت شبیه شده است .علی الخصوص در قسمت هایی از این چوب که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز در می آید شباهت زیادی به گیلاس دارد و از آن برای ساخت مبلمان خانگی استفاده شده است . در آخر باید گفت جاتوبا چوبی است بسیار محکم و بادوام و سخت که در نزد کارگران جوینده چوب که به دنبال استحکام و دوام در کنار قیمت مناسب آن هستند ارزش بسیار زیادی دارد .

جاتوبا _ گیلاس برزیلی

جاتوبا _ گیلاس برزیلی

نام و نام های مشترک : جاتوبا _ گیلاس برزیلی
نام علمی : hymeneae courbaril
مناطق توزیع قابل رشد : آمریکای مرکزی ؛ جنوب مکزیک , شمال آمریکای جنوبی و هند غربی
ابعاد درخت : ارتفاع 100 ft (30m)- قطر 2-4ft (6%-1/2m)
میانگین وزن خشک : 62 ebf/ft3 (910 kg/m 3)
وزن مخصوص : (basic 12% m) : 77%-91%
سختی جانکای چوب : 2690 ebf (11950n)
ضریب از هم گسختگی یا تفاوت کششی : 22510lbf/in2 (155/2 mpa )
ضریب الاستیک : 274500 eba/in2 (18/93 gpa)
میزان مقاومت در برابر متلاشی شدن و خرد شدن : 11780 lbf/in2 (81/2 mpa)
میزان جمع شوندگی و آب رفتگی : محوری یا شعاعی 4/2% _ مماسی یا ضلعی 8% _ حجمی 12/1% نسبت T/R : 1/9 (SHRINHAGE)
طرح و رنگ : مغز چوب از قهوه ای نارنجی روشن تا قهوه ای مایل به قرمز تیره که بعضا با تضاد بیشتر با رگه های قهوه ای مایل به خاکستری همراه است که پس از قرار گرفتن در معرض نور به رنگ های تیره تر تمایل پیدا می کند . درخشش کلی طلایی و در نهایت رنگ قرمز حنایی عمیق آن مهیج و نفس گیر است .
مقاومت در برابر پوسیدگی و فاسد شدن : طبق ارزیابی های انجام شده چوب جاتوبا در مقابل پوسیدگی و فاسد شدن ذاتا بسیار سخت و با دوام است و همچنین در برابر موریانه و دیگر حشرات موزی مقاوم است زیرا چوب جاتوبا نیز تلخ است و غیر خوراکی برای انواع حشرات است ..
رایحه و بو : چوب جاتوبا بو رایحه مشخصی ندارد .
موارد استفاده: کفپوش ؛ ساخت مبلمان ؛ کابینت ؛ دسته ابزار ؛ کشتی سازی , اتصالات راه آهن , اشیا چرخشی و سایر موارد .

پارکت جاتوبا _ گیلاس برزیلی