ماهیت علمی ترمووود

ترمووود ايپه برزيلي (IPE)

انتظارات واقع بینانه بر اساس یافته های علمی از ترمووود، جدای از جنجال های بازاری که عمدتا” برای فروش بیشتر محصول در هر شرایطی دست به تبلیغات گسترده می زنند و در بسیاری از این هجمه های تبلیغاتی در شرایط کاملا” غیر تخصصی و اغراق شده مطالبی را به محصول خود نسبت می دهند که در هیج مرجع علمی مطرح نبوده و حتی بسیاری از این مطالب در سایت تولید کننده خارجی که از تامین کنندکان اصلی ترمووود برای فروشنده های داخلی هستند وجود خارجی ندارد…

به عنوان نمونه؛ ضمانت 30 ساله، دوام رنگ ترمووود، مقاومت صد در صدی ترمووود در هر شرایطی و غیره، بیشتر مفاهیم کلی و غیر کارشناسی است که اگر به نحو شایسته و البته صادقانه عنوان نشود در دراز مدت باعث سر درگمی و دلسردی و در نهایت رویگردانی مصرف کننده از یک محصول خوب و مفید ساختمانی می گردد.
واقعیت ترمووود به طور کلی و در یک جمله عبارت است از چوب خامی که در اثر فرآیند حرارتی از معایب آن کاسته و در مقابل به مزایای آن افزوده شده است.

در جزییات بایستی مو شکافانه و دقیق به دو مفهوم مهم و اساسی پرداخت: یکی معایبی که در چوب خام وجود دارد و حذف این معایب چه فوایدی را موجب می شود و دیگری مزایایی که دمای بالا در چوب ایجاد می کند. عمده معایب چوب خام به دلیل ساختار سلولی ویژه چوب است که در پی آن عاملی می شود تا از تغییرات رطوبت نسبی موجود در اطراف خود متاثر گردد. این اساسی ترین عیب در چوب خام است که خود باعث بوجود آمدن مشکلات اساسی از جمله پوسیدگی در اثر حمله قارچها و حشرات، ترکهای ریز و درشت، هم کشیدگی و وا کشیدگی و غیره می شود. در اصلاح حرارتی؛ دمای بالا، درشرایط یک فرآیند خاص، به چوب خام اعمال می شود که در پی آن عواملی که باعث تاثیر پذیری چوب از رطوبت محیط اطراف خود می شدند به میزان قابل توجهی از میزان آنها کاسته می شود ولی هرگز به طور کامل از بین نمی رود که در آن صورت چوب به ذغال تبدیل خواهد شد. پس مشخصا” دراین مرحله بهبود نسبی کیفییت بوجود می آید. تا اینجا فواید کاستن از معایب ساختاری چوب بیان شد در ادامه مزایایی که حرارت بالا به طور مستقیم در چوب ایجاد می کند را مرور می کنیم.

دمای بالا باعث حذف بخش قابل ملاحضه ای از مواد استخراجی و اضافی می شود که به تناسب، در گونه های مختلف متفاوت است. این مواد در صورتی که در چوب حضور داشته باشند به تناسب میزان و مقدار حضور آنها، باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد و موارد مصرف چوب می شود که عبارتند از:

1- اشغال فضاهای خالی در بافت چوب که موجب کاهش خواص عایقی در بخش صوت و دما است.

2- کاهش عمق نفوذ رنگ (رنگ پذیری)

3- انتشار بوی مواد استخراجی از چوب خام در طی مدت استفاده

4- وزن اضافی که در استحکام چوب بی تاثیر است

علاوه بر موارد بالا ترمووود نسبت به چوب خام به سبب حذف مواد اضافی در سنباده کاری و پرداخت سطح، عملکرد بهتری داشته و از طرفی با رنگ زمینه ای تیره تر در کنار رنگ پذیری بهتر ناشی از حذف مواد اضافی، محصول زیباتر و جذاب تری در دسترس قرار می دهد. با توجه به مطالب بالا اکنون می توان با دید بهتر و واقع بینانه تر به موضوع نگریست. از یک طرف حذف معایب بنیادین چوب خام و از طرف دیگر بهبود خواص فیزیکی و ظاهری، باعث ایجاد کیفیت بالاتر در محصول شده است ولی بایستی به این موضوع هم توجه کرد که این فرآورده هنوز چوب در قالب یک ماده طبیعی است فقط به کیفیت فیزیکی و ظاهری آن افزوده شده است و در همان محدوده هم بایستی از محصول انتظار داشت. طبق آزمایشات علمی در فرآیند ترموووود به نسبت نوع و روش پروسه تولید، بین 40 تا 70 درصد به کیفیت چوب خام اضافه می شود البته در عمل این اتفاق خوبی است و در بسیاری از موارد، مشکلات اساسی مصرف چوب در اماکن باز، مرتفع شده و یا به حداقل رسیده اما موضوع مهم و اساسی برخورد واقع بینانه و اصولی با این محصول است ترمووود به همان نسبت که رطوبت کمتری دارد به همان نسبت شکننده تر است پس لازم است در بکارگیری ابزار و ماشین آلات در برش و پروسه نصب احتیاط و مدارای نسبی صورت پذیرد از طرف دیگر برای حفاظت طولانی مدت؛ بسته به شرایط آب و هوایی از پوشش های مناسب (رنگ و روغن های آنتی یو وی) استفاده نمود و در فواصل زمانی این عمل تکرار شود تا همواره از دوام و تازگی این محصول طبیعی به نحو احسن برخوردار شد.

ماهیت علمی ترمووود

مشخصات ترمووود

• ترمووود به سبب حذف مواد استخراجی و کاهش گروه های OH در جریان فرآوری گرمایی، ظرفیت بیشتری برای جذب پوششهای محافظ مانند رنگ و روغن را دارد و نیز به سبب عمق نفوذ بیشتر از پایداری بالاتری برخوردار است.
• چوب های پهن برگ یا سخت چوب بومی مانند افرا (راست) و توسکا ( چپ) بعد از ترمو
• دوام و ثبات ابعاد این چوب های ذاتا کم دوام با استفاده از فراوری گرمایی به نحو شایسته ای ارتقا پیدا می کند.