طبیعت‌نشینان سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب می‌سوزانند

طبیعت‌نشینان سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب می‌سوزانند

طبیعت‌نشینان سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب می‌سوزانند

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید به مردم واگذار شود، گفت: طبیعت‌نشینان سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب می‌سوزانند.

طبیعت‌نشینان سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب می‌سوزانند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بهمن افراسیابی بعدازظهر امروز در جریان بازدید از طرح‌های حفاظت مشارکتی منابع طبیعی استان همدان اظهار داشت: در ایران 960 هزار نفر در حال بهره‌برداری از منابع طبیعی و مراتع هستند که این میزان بیش از ظرفیت منابع کشور است.
وی با اشاره به اینکه سالانه هشت میلیون مترمکعب چوب و 600 هزار تن بوته در کشور برای تامین انرژی روستاییان ساکن در جنگل، عشایر و طبیعت نشینان سوزانده شده و برای مصارفی چون پخت غذا، استحمام و گرمایش استفاده می‌شود.
افراسیابی تصریح کرد: استفاده از سوخت‌های گیاهی توسط ساکنان جنگل به عنوان دغدغه‌ای است که باید در راستای تغییر آن گام برداشته سوختی جدید جایگزین شود که این امر یکی از سیاست‌های سازمان جنگل‌ها است.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید استفاده از انرژی‌های نوین در این مناطق جنگلی است، افزود: در گذشته بیشتر سیلندرگاز و دیگر فرآورده‌های نفتی و گازی برای این افراد تامین می‌شد که در حال حاضر زمینه برای استفاده از انرژ‌ی خورشیدی در این مناطقع فراهم می‌شود.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید به مردم واگذار شود، تصریح کرد: از سال 41 تا 69 نگاه سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از منابع طبیعی حاکمیتی بوده ولی پس از واگذاری این سازمان به وزارت جهاد سازندگی، برای مردم نیز نقش‌‎هایی تعریف شد.
وی بیان کرد: عدم حضور مردم در کنار سازمان جنگل‌ها سبب می‌شود تا موفقیتی در این زمینه کسب نکنیم، از این رو باید در راستای اصلاح، احیا، مدیریت منابع طبیعی و حفاظت نقش اساسی و اصولی برای مردم تعریف کنیم.
افراسیابی با اعلام اینکه دیدگاه حاکمیتی نسبت به حفاطت از منابع طبیعی تغییر کرده و نگاه مردمی جایگزین آن شود، افزود: با توجه به گذشت 50 سال از ملی شدن جنگل این ادعا ثابت شده که با دید دولتی و حاکمیتی صرف نمی‌توان در زمینه حفاظت موفق عمل کرد.
وی از تدوین طرح “حفاظت مشارکتی” در سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد و گفت: در این طرح امتیازاتی برای جلب مشارکت مردمی و ایجاد انگیزه برای حفاظت از جنگل پیش‌بینی شده که برای بهره‌برداران این حوزه نیز دستاوردهای خوبی به همراه دارد.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق کشور اراضی کشاورزی در کنار منابع طبیعی قرار دارد، عنوان کرد: متاسفانه افرادی که دارای مستثنیاتی در کنار منابع طبیعی هستند اراضی خود را به سمت این اراضی ملی گسترش داده و عامل تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌شدند.
وی بیان کرد: سازمان برای جلوگیری از این تخریب‌ها، خط جداکننده بین اراضی مردم و منابع طبیعی ایجاد کرد که براساس سیاست‌های سازمان این خط جداکننده باید به نوار سبز تغییر کرده و گونه‌های گیاهی اقتصادی از جمله گونه‌های دارویی، صنعتی مثمر و تاثیرگذار در تولید چوب در این نوار کاشت.
افراسیابی از این نوار به عنوان دوستی بین حاکمیت و مردم یاد کرد و گفت: با این اقدام دیگر نیاز به ایجاد خاکریز بین اراضی ملی و مستثنیات مردم نیست چراکه این اقدام سبب می‌شد تا مردم در مقابل سازمان قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه جامع‌نگری و جلب مشارکت مردمی اولویت‌های اصلی سازمان در راستای حفاظت از منابع طبیعی است، عنوان کرد: وظیفه این سازمان، حفاظت، احیا و مدیریت منابع طبیعی کشور بوده که براساس این اهداف سیاست‌های اجرایی در بخش‌های جنگل، مرتع، ممیزی اراضی و دیگر واحدها تدوین شده است.