روکش ملامینه چیست؟

روکش ملامینه

در ایران روکش ملامینه با 23% (سهم مصرف به کل) بیشترین استفاده را دارند.
به علت مشكل بودن و تخصصی بودن پروسه روكش كاری ملامینه و نیز به علت سرمایه‌گذاری بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالای آن معمولاً كارخانجات ام دی اف ((MDF جهان دارای خطوط روكش ملامینه بوده و انواع ام دی اف (MDF) ملامینه را نیز عرضه می ‌كنند. در این روش تنوع ام دی اف (MDF) تولیدی نیز بالا می ‌رود. در سطح جهانی روکش های ملامینه بیشترین و وسیع ترین دامنه مصرف را در بین سایر روکش ها دارند و در مصارف عمومی و تقریباً تمامی مصارف روکش کاری سطوح مورد استفاده قرار می گیرند.

،روکش ملامینه،ام دی اف،mdf

تفاوت قابل توجه بین ام دی اف ((MDF ملامینه و نئوپان ملامینه در این است كه لبه‌های ام دی اف ((MDF ملامینه قابل ماشین كاری است كه می ‌توان پس از ماشین كاری و فرم ‌دهی و پروفیل كاری، ‌لبه‌های آن را با نوارهای Soft Form لبه چسبانی كرد.
دارا بودن تمام امكانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روكش ملامینه در برابر رطوبت، آب،‌ حرارت،‌ سایش و… دامنه وسیعی از كاربردهای متنوع را برای ام دی اف ((MDF با روكش ملامینه می‌ توان در تمام استفاده‌ها به صورت عمومی در مبلمان اداری منزل، درها و بدنه كابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام،‌ روكوب دیوار، ‌پارتیشن و… استفاده كرد.
از روكش ملامینه همچنین نوار لبه چسبانی نیز تولید می‌ كنند كه هماهنگ با سطح در لبه‌ ها چسبانده می ‌شود. در واقع می ‌توان گفت پر كاربردترین نوع روكش ها، نوع ملامینه می ‌باشد و از نظر قیمت نیز بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روكش ها می ‌باشد.
روكش‌ كاری با روكش ملامینه‌ روی ام دی اف ((MDF بسیار متداول بوده و معمولاً بسیاری از كارخانجات بزرگ جهان دارای خطوط روكش ملامینه هستند. كار با ورق‌های روكش شده با روكش ملامینه به نسبت روكش‌های اچ پی ال ((HPL آسان‌تر است. این نوع روكش پركاربردترین نوع روكش مخصوصاً در صنعت ام دی اف ((MDF است.

مزایای روکش ملامینه :

• مقاومت مناسب روكش ملامینه در برابر رطوبت
• مقاومت در برابر حرارت و‌ سایش
• هماهنگ بودن رنگ لبه‌ های چسبانده شده با سطح رویه
• قیمت مناسب و تنوع در طرح و رنگ
• پرکاربرد ترین نوع روکش ها می باشد

معایب روکش ملامینه :

• مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و اسیدها ندارد.
• تمام سطوح آن به صورت یکپارچه نیست و لبه های آن از جنس دیگری است.
• روکش ملامین نسبت به روکش اکریلیک و پی وی سی (PVC) براق و شفاف نیست و مات می باشد.