حریق‌های سریالی پایان می‌یابد؟ چوب ‌برها از مشهد می‌روند

حریق‌های سریالی پایان می‌یابد؟ چوب ‌برها از مشهد می‌روند

حریق‌های سریالی پایان می‌یابد؟ چوب ‌برها از مشهد می‌روند

حریق‌های سریالی پایان می‌یابد؟ چوب ‌برها از مشهد می‌روند

آژیرهای بنفش و نور قرمز رنگشان برای اهالی منطقه دیگر عادی شده است و عکس‌العمل خاصی درقبال حضور چندین خودروی آتش‌نشانی در محله‌شان ندارند. صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی برای اهالی منطقه خین‌عرب چنان طبیعی است که با شنیدنش پنجره‌هایشان را می‌بندند تا دود ناشی از سوختن یک کارگاه چوب‌بری دیگر، خانه‌شان را کثیف نکند.
به‌گزارش شهرآرا، صحنه‌ سوختن انبارها و کارگاه‌های چوب در یکی‌دو سال اخیر چهره منطقه خین‌عرب را که حالا به بولوار کشاورز تغییرنام داده، حسابی مخدوش کرده بود‌ و هفته‌ای نبود که آتش‌نشانان برای مهار آتش به آنجا اعزام نشوند. ‌امروز به‌همت اقدامات پیشگیرانه و چندین عمل دیگر که معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند، این خطر کمتر شده؛ اما برطرف نشده است.
غلامحسین حاجی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما در‌خصوص این موضوع که یکی از چالش‌های حوادثی در مشهد محسوب می‌شود، می‌گوید: کارگاه‌ها و انبارهای چوب‌بری در زمینه بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
﷯تغییر رویه چوب‌برها
وی با اشاره به تغییر رویکرد تولید‌کنندگان میوه به استفاده از‌ جعبه پلاستیکی به‌جای چوبی خاطرنشان می‌کند: این تغییر رویکرد نقش بسزایی در کاهش حریق در انبارهای چوب‌بری داشته است و علاوه‌بر آن بسیاری از کارگاه‌های تولید‌ی با رعایت کمسیون بند٢٠ و‌ سازمان آتش‌نشانی سامان‌دهی شده‌اند.
مجهز‌شدن به سخت‌افزار‌های اعلام و اطفای حریق، آشنایی با چیدمان اصولی و نگهداری مطلوب از محصولات چوبی، از دیگر نکاتی است که حاجی‌زاده آن‌ها را درخصوص کاهش آمار حوادث چوب‌بری‌ها مؤثر می‌داند.
﷯چوب‌برها به گلبهار منتقل می‌شوند
حاجی‌زاده در ادامه به جابه‌جایی کارگاه‌های چوب اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه کارگاهایی که در بولوار کشاورز (خین عرب) قرار گرفته‌اند، با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده در آینده‌ای نزدیک به شهرکی نزدیک به شهر گلبهار انتقال می‌یابند و تا‌کنون جانمایی این شهرک مشخص شده است.
﷯مهد‌کودک‌ها استاندارد‌سازی می‌شوند
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد درخصوص رعایت نکات ایمنی در مهد‌کودک‌ها نیز می‌گوید: درراستای رفع مشکلات ایمنی و اطفای حریق از سال٩٢‌ جلسات متعددی با مدیریت بهزیستی برگزار شده است و همه مهد‌کودک‌ها موظف‌اند تا در یک پروسه چهارساله نواقص ایمنی خود را رفع کنند.
﷯خلأ نظارتی بر عملکرد مهمان‌پذیرها
وی در ادامه در پاسخ به مشکلات ایمنی واحدهای اقامتی مشهد بیان می‌کند: این واحدها در رده اماکن پر‌خطر طبقه‌بندی می‌شوند و عمدتا افرادی که برای اسکان به این اماکن مراجعه می‌کنند، نسبت به سیستم اطفای حریق و راه‌های خروج اضطراری آگاه نیستند.
حاجی‌زاده می‌افزاید: امروزه مراکز اقامتی در سه گروه هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها دسته‌بندی شده‌اند که با توجه به نظارت و بازرسی‌های مطلوب توسط اتحادیه، مسئله حریق در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان بسیار کاهش یافته است.
وی تصریح می‌کند: تنها دغدغه اصلی در بین مراکز اقامتی، وجود مهمان‌پذیر‌های غیر‌مجاز است که طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده هیچ‌یک از این واحد‌های غیر‌مجاز موارد ایمنی و اطفای حریق را رعایت نمی‌کنند.
﷯فرصتی سه‌ساله
معاون آموزش و پیشگیری سازمان‌ آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه هیچ نظارتی بر روی این مهمان‌پذیرها وجود ندارد، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه امکان رفع این نواقص به‌صورت یک‌باره وجود ندارد، این واحدها موظف‌اند تا در ‌پروسه‌ای سه‌ساله برای رفع مشکلات ایمنی اقدام کنند.
وی ادامه می‌دهد: در این راستا به تمامی مهمان‌پذیرها اخطار داده شده که این واحد‌ها پس از تشکیل پرونده در مرحله اول با نصب خاموش‌کننده و سیستم‌های اعلام حریق می‌توانند تاییدیه یک‌ساله سطح یک را دریافت کنند و در مرحله دوم نیز با ایجاد سیستم‌های اطفای حریق و راه‌های خروج تاییدیه سطح دو را دریافت خواهند کرد.