جنگل، مزرعه چوب نیست

جنگل، مزرعه چوب نیست

جنگل، مزرعه چوب نیست

کارشناس ارشد جنگل اداره کل منابع طبیعی ساری گفت: متاسفانه در باور عموم و افراد غیر متخصص در علم جنگلداری، فرایند اجرای طرح‌های جنگلداری صرفا برداشت چوب تلقی می‌شود که این باور غلط باید اصلاح شود.

جنگل، مزرعه چوب نیست

مسعود حجازیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به موافقان و مخالفان طرح تنفس جنگل‌ها و نقش بهره‌برداری اصولی خاطرنشان کرد: اصولا فلسفه بهره‌برداری از جنگل و برداشت چوب، تامین نیاز چوب مجریان طرح‌ها یا بازار چوب نیست. به عبارتی دیگر جنگل، مزرعه چوب نیست که بخواهیم در آن تا حد ممکن به رفع نیاز بپردازیم.

وی ادامه داد: جنگل یک اکوسیستم طبیعی است که مانند سایر اکوسیستم‌های دیگر با گذشت زمان و افزایش جمعیت کره زمین، ناچارا تحت تاثیر قرار گرفته است بنابراین باید با دخالت و اعمال مدیریت محافظت شود. برخی معتقدند همانند گذشته‌های دور، جنگل را رها کنیم تا بکر بماند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم اکوسیستم مقهور انسان شده و دیگر انسان جزئی از اکوسیستم نیست که چنین انتظاری داشته باشیم.

حجازیان تاکید کرد: ضرورت مدیریت جنگل غیرقابل انکار است کما اینکه در مجامع بین‌المللی هم بر روی آن تاکید شده و مدیریت جنگل براساس اصول توسعه پایدار تعریف شده است. به زبان ساده توسعه پایدار، استفاده از منابع به شرط حفظ موجودی آن و گسترش و توسعه آن است.

کارشناس ارشد جنگل اداره کل منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه که هیچ وقت توسعه پایدار را محروم کردن نسل امروز از مواهب منبعی به منظور حفظ آن تعریف نکرده‌اند، تصریح کرد: دو اصل مسلم وجود دارد، یکی ضرورت مدیریت جنگل و دیگری استفاده از مواهب جنگل به شرط حفظ موجودی و توسعه آن و هر طرحی که این دو اصل را نشانه بگیرد به نوعی در حال پاک کردن صورت مسئله است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری فعلی در قالب طرح‌های جنگلداری، حاصل دخالت در آن و اصلاح توده به قصد غنی‌سازی آن است، عنوان کرد: امروز هر درختی که نشانه‌گذار آن را انتخاب می‌کند برای کمک به حرکت در این مسیر است و حاصل آن چوبی است که علاوه بر آن که بخشی از بازار چوب کشور را تامین می‌کند، درآمد ریالی آن صرف هزینه‌های احیای مناطق مخروبه و سایر فعالیت‌های طرح و باعث رونق اقتصاد محلی و اشتغالزایی می‌شود.

حجازیان ادامه داد: منکر وجود ضعف‌های مدیریتی و تخصصی و برنامه‌ریزی در تهیه و اجرای طرح‌های جنگلداری نیستم اما راه حل، اصلاح آن است نه حذف صورت مسئله، چرا که حذف عملیات پرورش جنگل، نوعی اختلال در فرآیند پایدارسازی جنگل است.

وی افزود: هر طرحی که برای جنگل‌های شمال تهیه شود باید تمام ملاحظات اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در آن لحاظ شود و به آرامی جایگزین شود. باید بپذیریم که بحران اصلی جنگل‌های شمال، کاهش سطح است و دغدغه مردم این است که چرا تخریب می‌شود و سطح کاهش می‌یابد. در حال حاضر به جای پرداختن به این موضوع و ارائه راهکار مبارزه با زمین خواری و تخریب جنگل در حاشیه آن، بهره‌برداری را هدف قرار داده‌اند که هیچ نقشی در کاهش سطح ندارد و اتفاقا ابزار حفاظت فنی جنگل است و با اقتصاد جوامع محلی و اشتغال پیوند خورده است.

دانشجوی دکتری جنگل با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی خبرنگاران صرفا دوستدار محیط زیست تحت تاثیر احساسات، حتی طرح تنفس که جزئیات آن هنوز منتشر نشده را با شعار توقف بهره‌برداری پیوند زده‌اند، گفت: در خواست می‌کنیم افراد غیر متخصص از نسخه پیچی برای جنگل خودداری کنند و بگذارند در محیطی آرام کارشناسان و متخصصین جنگل به راهکار مناسبی برای مدیریت پایدار جنگل برسند.