تفاوت چوب ترمو با OHT

تفاوت چوب ترمو با OHT

تفاوت فرآوری در ترمو و OHT در روش انتقال حرارت در پروسه تیمار حرارتی است که در ترمو وود انتقال حرارت توسط بخار آب انجام میشود و در OHT این فرآیند توسط روغنهای گیاهی انجام می پذیرد. فرآیند OHT نوعی فرآیند حرارتی منحصر بفرد و بی نظیر برای فرآوری چوب آلات بوده که منجر به افزایش دوام چوب به میزان قابل توجهی می شود. چوب فرآوری نشده در محیطی محصور توسط روغنهای گیاهی کاملاً خالص در دمای حداکثر ۲۲۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ الی ۴۰ ساعت تحت فرآیند قرار می گیرد که این پروسه طی سه مرحله گرم کردن، فرآوری و خنک نمودن انجام می‌شود. شرایط فرآیند اعم از دما و زمان بستگی به گونه چوب، ابعاد چوب آلات و شدت فرآیند انتخاب شده دارد. از آنجاییکه روغن گیاهی خالص تنها نقش انتقال حرارت را ایفا می‌کند، فرآیند OHT فرآیند اشباع چوب به حساب نمی آید. بنابراین اصلاح چوب تنها از طریق حرارت دادن اجزای دیواره سلولی انجام می شود.
در فرآیند OHT ، عمل انتقال حرارت به چوب توسط روغن های گیاهی کاملاً طبیعی انجام شده در نتیجه چوب تولید شده طی این فرآیند علاوه بر دوام زیاد، فاقد هرگونه مواد شیمیایی بوده و از نظر سلامت زیست محیطی و ایمنی نیز گزینه‌ای بسیار مطلوب به حساب ‌می آید.در این فرآیند، برخلاف فرآیند ترمو وود، بعلت استفاده از روغن جهت انتقال حرارت بجای بخار آب، عدم حضور اکسیژن بصورت ۱۰۰ درصد بوده که باعث می‌شود درعین دست‌یابی به دوام بسیار بالا، حداقل میزان کاهش مقاومتهای فیزیکی و مکانیکی در مقایسه با تمام فرآیندهای ترمو وود حاصل شود.

تفاوت چوب ترمو با OHT

چگونه چوب OHT می شود

فرآیند OHT در سه مرحله انجام میشود که مجموع سه مرحله بسته به گونه چوب بین ۲۰ تا ۴۰ ساعت زمان می برد در مرحله اول دمای چوب را حداکثر ۲۲۰-۲۱۰ درجه سانتیگراد بالا می برند (مرحله گرم کردن) سپس دما را در همین محدوده برای زمان معینی ثابت نگه میدارند (مرحله تیمار) سپس در مرحله سوم چوب را خنک می کنند و به دمای محیط می رسانند. (مرحله خنک سازی و متعادل سازی)