تعرفه کاغذ در کشور صفر است

تعرفه کاغذ در کشور صفر است

رئیس سندیکای چوب و کاغذ کشور گفت: موضوعی که نگرانی‌هایی برای چاپخانه‌داران و ناشران به‌وجود آورده افزایش تعرفه کاغذ است که حدود 25 استان و تشکل کشور مخالفت خود را به‌صورت کتبی اعلام کردند.
printنسخه قابل چاپ
به گزارش مازند اصناف؛ کاغذ به‌عنوان یکی از محصولات فرهنگی شاخصی برای توسعه محسوب می‌شود که نقش تاثیرگذار آن را در توسعه جامعه نمی‌توان نادیده گرفت.

در حال حاضر موضوعی که نگرانی‌هایی برای چاپ‌خانه‌داران و ناشران به‌وجود آورده افزایش تعرفه کاغذ است که حدود 25 استان و تشکل کشور مخالفت خود را به‌صورت کتبی اعلام کردند.

از سویی دیگر می‌بینیم موضوعی که تهدیدی جدی برای صنایع تولید کاغذ محسوب می‌شود، واردات بی‌رویه است که صنعت داخل را به نابودی کشانده که باید از فرصت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، به نحو احسن بهره گرفت.

ابوالفضل روغنی در ارتباط با واردات کاغذ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان کشور اعتراض دارند با توجه به اینکه در کشور امکان تولید وجود دارد، لزومی ندارد که واردات کاغذ صورت گیرد و این موضوعی چندین‎ساله است.

* تعرفه کاغذ در کشور صفر است

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تعرفه کاغذ 4 درصد است، این موضوع به این معنا است که در حقیقت تعرفه آن صفر است.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه تعرفه مناسب کاغذ باید از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شود، افزود: برای این مهم تعرفه معقولی در نظر گرفته شود، دلیل این موضوع چیست که برای خودرو صددرصد تعرفه در نظر گرفته می‌شود ولی برای کاغذی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد، تعرفه مناسبی لحاظ نمی‌شود.

روغنی با بیان اینکه وضع تعرفه مناسب برای کاغذ چندین سال بین مجلس و دولت در حال رفت و آمد است، گفت: اخیراً پیشنهادی شده که 15 درصد تعرفه برای کاغذ وارداتی اضافه شود که این مهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و برای کمک به اشتغال و حمایت از تولید داخل است.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری همواره در بحث کاغذ تاکید دارند این نگرانی‌ها باید برطرف شود، افزود: در راستای حمایت از تولید داخل اگر کیفیت برابر است، از داخل باید تامین شده و یا حتی اگر کیفیت پایین است، باید از داخل تامین شود.

رئیس سندیکای چوب و کاغذ کشور به برگزاری جلسات طولانی در مورد این مهم اشاره کرد و افزود: اخیراً نشستی در این باره در اتاق بازرگانی با عنوان جلسه کارشناسی برگزار شد تا نظرات جمع‌بندی و در اختیار وزیران قرار گیرد.

روغنی با اعلام اینکه روزنامه‌نگاران و انتشاراتی که از کاغذ تحریر استفاده می‌کنند نسبت به این موضوع اعتراض دارند، اضافه کرد: سوال ما این است با توجه به اینکه امکان تولید کاغذ تحریر و روزنامه در داخل وجود دارد، فرض بر اینکه کیفیت پایین‌تر باشد باید به فرمایشات رهبری نیز باید توجه شود و اگر از نظر مهندسی کیفیت پایین باشد، با استمرار در تولید می‌توان کیفیت را افزایش داد.

وی با بیان اینکه همچنین نرخ ارز، برای واردات کاغذ نرخ متعادلی نیست، افزود: اگر ارز تک‌نرخی و واقعی شود، به‌طور حتم افراد اعتراض ندارد و نیازی به وضع تعرفه نیست و همه تلاش‌شان این است از تولید داخل استفاده کنند.

رئیس سندیکای چوب و کاغذ کشور اضافه کرد: بنابراین دلیل تنها کیفیت نیست بلکه ارزان بودن قیمت ارز است و این داستان‌ها همچنان وجود دارد.

روغنی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح حمایت نمی‌کند و در حقیقت یکی از مدعیان است، گفت: دلیلش این است که کارشناسان ارشاد اطلاعات کافی ندارند و اصلاً کاغذ را نمی‌شناسند، حتی در برخی مصاحبه‌ها اعلام کردند که در ایران کاغذ تحریر تولید نمی‌شود و این موضوع نشان‌دهنده این است اصلاً اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

* نمایندگان ارشاد احساسی برخورد می‌کنند

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 150 هزار تن کاغذ تحریر با کیفیت عالی و برتر در ایران در حال تولید است که شامل شرکت چوب و کاغذ مازندران و شرکت پارس هفت‌تپه است، اظهار کرد: با این وجود چگونه می‌توان ادعا کرد که در ایران کاغذ تحریر تولید نمی‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نمایندگان ارشاد فقط احساسی برخورد می‌کنند و تنها اعلام می‌کنند که از ناشران و چاپخانه‌داران باید حمایت شود، ما هم اعتقاد داریم باید از آنان حمایت شود به‌دلیل اینکه در ردیف تولیدکنندگان قرار دارند اما حمایت منطقی مورد تاکید است نه اینکه حمایت به‎صورت غیرمنطقی باشد.

روغنی با تاکید بر اینکه رقابت و حمایت باید در شرایط برابر باشد، افزود: واقعاً بحث کیفیت مطرح نیست اگر ارز تک‌نرخی شود مسائل حل می‌شود.

وی با اعلام اینکه ما صد‌در‌صد مخالف این طرح هستیم و به‌دنبال این هستیم تعرفه مناسبی برای کاغذ وضع شود، گفت: این موضوع به معنای حمایت از تولید کاغذ نیست، اگر حمایت از تولید کاغذ در ایران باشد باید تعرفه به 25 تا 30 درصد افزایش یابد.

روغنی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیشنهاد این است اگر تعرفه کاغذ 15 درصد شود، یک امر منطقی و همچنین کمک به تولیدکنندگان کاغذ، ناشران و چاپخانه‌داران است.

امروزه با واردات بی‌رویه کاغذ مواجه هستیم که این موضوع ضربه مهلکی به صنعت وارد می‌کند