تصمیم جدی برای واردات چوب

تصمیم جدی برای واردات چوب

تصمیم جدی برای واردات چوب

توقف بهره‌برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است و تلاش می‌کنیم اتکای کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد

تصمیم جدی برای واردات چوب

توقف بهره‌برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است و تلاش می‌کنیم اتکای کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد

اگرچه مسوولیت اصلی حفاظت از جنگل‌ها در حیطه وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است اما وضعیت نابسامان جنگل‌ها سبب شده است که سازمان محیط زیست هم از مدت‌ها پیش درخصوص حفاظت از جنگل‌ها، اعلام همکاری کند.

به گزارش جهان صنعت، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست که ماه گذشته در جریان بازدید از جنگل‌های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان از تلاش برای عدم بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی براساس برنامه‌ای جامع خبر داده و گفته بود «توقف بهره‌برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است و تلاش می‌کنیم اتکای کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد»، روز گذشته نیز از پیگیری جدی واردات چوب و جایگزینی آن با برداشت‌ها از جنگل‌های طبیعی کشور خبر داد.

سازمان محیط‌زیست سال گذشته عنوان کرد با همکاری دیگر دستگاه‌های نظارتی درخصوص تلاش برای جلوگیری برداشت از جنگل‌ها ورود پیدا می‌کند چراکه براساس مصوبه دولت آنچه مدنظر دولت و سازمان محیط‌زیست در حفاظت از گونه‌های ارزشمند جنگلی است، باید اجرا شود.آن‌طور که معصومه ابتکار عنوان کرده، اخیرا جلسه‌ای درخصوص واردات چوب برگزار شده و پیگیری این هدف به‌طور جدی ادامه دارد و برای برگزاری جلسات مشترک با صنف مربوط به واردکنندگان، صنف چوب و کاغذ کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و سازمان جنگل‌ها هم برنامه‌ریزی شده است.معاون رییس‌جمهور به ایسنا گفته است که پیگیر موضوع واردات چوب بوده و در این قضیه بسیار جدی هستیم و امیدواریم به زودی بتوانیم تمام زمینه‌های لازم برای واردات چوب و جایگزینی آن با برداشت‌هایی که از جنگل‌های طبیعی می‌شود را داشته باشیم.

به خاطر عرق ملی از جنگل‌های کشور استفاده نکنید

رییس سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته از پیمانکاران و دست‌اندرکاران صنایع چوب درخواست کرده بود که به خاطر عرق ایرانی بودن و حفظ سرمایه‌های ملی برای محصولاتشان از چوب درختان جنگل‌های کشور استفاده نکنند.

وی گفته بود خود بهره‌برداران باید بدانند در حال حاضر به واسطه شغل‌شان سرمایه‌های طبیعی کشور در حال از بین رفتن است بنابراین باید به سراغ زراعت و واردات چوب که البته واردات چوب بهترین گزینه است، بروند.

ابتکار درخواستش را این‌طور عنوان کرده بود: به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تمام دست‌اندرکارانی که در عرصه چوب فعالیت می‌کنند چه فعالیت ساختمانی، چه فعالیت وسایل تزیینی مانند مبل و میز و چه آنهایی که در صنایع کاغذسازی مشغول به کار هستند، درخواست می‌کنم اگر عرق ایرانی دارند، از چوب طبیعت ایران برای محصولاتشان استفاده نکنند.

رییس سازمان محیط زیست یادآور شده بود که این حداقل انتظاری است که از مردم طبیعت‌دوست ایران می‌رود چراکه اگر خواهان حفاظت از طبیعت و سرمایه‌های طبیعی و باستانی کشور هستیم علاوه بر تصویب و اجرای قوانین مناسب، باید تقاضاها و مصارف مردم نیز متناسب با این خواسته باشد زیرا تا تقاضایی برای مصرف چوب ایرانی نباشد، قاچاق چوب و برداشت‌های غیرقانونی اتفاق نمی‌افتد.

واردات چوب با تعرفه پایین

واردات چوب با تعرفه پایین از راه‌هایی است که دست سودجویان را از جنگل می‌برد و قاچاق چوب را به حداقل می‌رساند. ابتکار هم از عدم رفع چالش‌های موجود برای واردات چوب باوجود مصوبه دولت در کاهش تعرفه واردات و عوارض گمرکی انتقاد کرده و واردات چوب با تعرفه پایین را برای مقابله با روند فزاینده قاچاق و برداشت از جنگل‌های ضروری دانسته بود. هرچند پیگیری و تدوین طرح‌های جایگزین قاچاق و فروش چوب همچون واردات چوب از جمله وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است اما سازمان محیط‌زیست نیز حالا به یاری سازمان جنگل‌ها آمده تا با واردات چوب به جنگل‌های کشور مهلتی بدهد تا نفس بکشند.

محمدتقی توکلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز بالا رفتن تعرفه واردات چوب در کشور را اقدامی اشتباه دانسته بود که امروزه تقاص آن را جنگل‌ها با جان خود پس می‌دهند و با تاکید بر ضرورت حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنها به خانه ملت گفته بود، دولت برای جلوگیری از قاچاق چوب باید تعرفه واردات چوب را به صفر برساند.

توکلی با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از منابع طبیعی کشور به این مساله اشاره کرده بود که با وجود قوانین متعدد کنونی درخصوص برخورد با متعرضان به جنگل‌ها شاهد ورود سودجویان به حریم منابع طبیعی و قطع بی‌رویه درختان هستیم و در حالی که هر درخت از نظر زیست‌محیطی ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد به علت سوء‌مدیریت و ضعف نظارت، درختان برای مبالغ درآمدهای اندک از سوی سودجویان قطع می‌شود و فاجعه زیست‌محیطی رقم می‌زند. اگرچه این میان برخی افراد از سر ناچاری وارد حیطه بهره‌برداری از جنگل می‌شوند و برخی نیز برای کسب سود بیشتر به قطع درختان اقدام می‌کنند اما به هر روی باید با هر دوی این موارد برخورد شود.