با درب ملامینه اچ پی ال بیشتر آشنا شویم

دربهای پلی وود

با درب ملامینه اچ پی ال بیشتر آشنا شویم

در این نوشتار درب ملامینه اچ پی ال (HPL) را از نظر جنس ، ساختار و مشخصات فنی مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان با توجه مطالب گفته شده بررسی خواهیم کرد که این درب برای چه فضاهایی مناسب می باشد.

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم ساختار دربها و به بیان دیگر تولید درب های منازل مسکونی و آپارتمان ها به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد:

۱- درب های تمام چوب :

که کل درب از چوب ساخته شده است و هیچ فضای خالی در میان درب وجود ندارد و یا به عبارت دیگر درب توپر است .

۲- دربهای روکشی:

برای ساخت این درب ها ابتدا یک کلاف چوبی مستطیل شکل (مانند یک قاب عکس) با توجه به ابعاد درب ساخته می شود و ورق های پیش ساخته ای مانند ورقهای HPL،ورق های HDF و یا سایر ورق ها با توجه به سفارش مشتری بر رو و پشت کلاف پرس خواهد شد البته فضای خالی میان درب را یا باشبکه بندی چوبی و یا شبکه بندی هایی مقوایی که شباهت زیادی به لانه زنبور دارند و آن را هانی کامب می نامند پرمی کنند.استفاده از شبکه بندی ها در فضای خالی برای بالابردن مقاومت درب در برابر ضربه وشکنندگی می باشد.

لازم به ذکر است از پرکننده های دیگری مانند پشم سنگ یا یونولیت برای پر کردن فضای خالی بین درب استفاده کرد.که عایق بهتری برای صدا و حرارت می باشند.

درب ملامینه اچ پی ال(HPL) جزء سری درب های روکشی می باشد.اما آیا ورق HPL ای که در صنعت درب استفاده می شود همان ورق های HPL ای است که در نوشتار” HPL چیست؟ “از آن نام برده شد؟

ورق های اچ پی ال(HPL) مورد استفاده در صنعت درب دراصل ورق های اچ دی اف (HDF) می باشند که بر روی آن یک ورق نازک از کاغذ کرافت پرس شده است این ورق کاغذ کرافت که در ورق های ملامینه مورد استفاده شرکت دژآریا با گرماژ ۱۱۰ گرم می باشد همان کاغذ کرافتی است که قبلا در نوشتار” HPL چیست؟” ازآن صحبت شد.

بنابراین بهترین نام برای درب هایی که در ساخت آنها از این روکش استفاده می شود درب ملامینه و یا به طور دقیق تر HDF ملامینه می باشد.

بنابراین تنها سطح روی درب ملامینه خواص گفته شده در مورد HPL را دارا می باشد.اما با توجه به مقاومت رطوبتی بسیار بالای HPL و سایر خواص آن رویه درب ملامینه به هیچ عنوان بر اثر رطوبت و سایر عوامل آسیب نمی بیند و همچنین در صورت استفاده از جنس مرغوب رنگ آن سالها ثابت و بدون تغییر خواهد بود.

اما اکنون این سوال مطرح می شود که این درب برای چه فضایی قابل استفاده است؟

با توجه به خواص گفته شده و اینکه ملامینه بر روی ورق HDF با ضخامت ۵ میل و فشردگی ۹۲۰ قرار می گیرد این ورق در برابر ضربه نیز مقاومت بالایی دارد بنابراین در صورتی که سایر نکات نیز در تولید رعایت شود امکان استفاده از آن برای درب ورودی واحد های آپارتمانی نیز وجود دارد.

اما با توجه به نیاز امروزه صنعت ساختمان و رویکرد آن به سمت صنعتی سازی و همچنین ویژگی هایی که درب ورودی واحد های آپارتمانی بایستی داشته باشند بیشتر انتخاب ها برای درب ورودی آپارتمان ها درب ضد سرقت می باشدو بیشترین استفاده از درب های ملامینه HPL برای درب اتاق ها و همچنین درب حمام و توالت می باشد .

با توجه به خواص ورق های ملامینه ای که در ساخت درب از آن استفاده می شود خصوصا مقاومت رطوبتی آن استفاده از درب های ملامینه HPL برای حمام و توالت با رعایت چند نکته توصیه می شود.که در ادامه به آن خواهیم پرداخت همچنین برای مطالعه مطلبی با عنوان درب های مناسب برای سرویس های بهداشتی(حمام-توالت) می توانید اینجا را کلیک کنید.

نکته ای که در مورد استفاده از این درب باید در نظر گرفت این است که در واقع ورق های مورد استفاده در درب ملامینه در اصل ورق HDF ای است که یک لایه ملایمنه بر روی آن پرس شده است و با توجه به اینکه دور تا دور درب ها(کلاف درب) چوب است و روی آن هیچ روکشی نیست در صورت نفوذ آب به چوب مخصوصا در قسمت زیرین درب که بیشتر در معرض آب قرار دارد،چوب آب را به خود جذب کرده و به مرور زمان رطوبت را از پشت ورق ملامینه به HDF زیرین می دهد و باعث ورم کردن درب خواهد شد بنابراین حتما باید دور تادور درب خصوصا زیر درب به خوبی با رنگ پوشش داده شود. البته با توجه به اینکه زیر درب در معرض دید نمی باشد می توانیم از فروشنده درب بخواهیم قسمت زیرین درب ملامینه را با رزین ABS که در ساخت درب های ضد آب ABS استفاده می شود پوشش دهد.

نکته قابل توجه:

اخیرا برخی از تولید کنندگان درب های ملامینه دور تا دور درب ملامینه را با ور ق های ضد اب ABS پوشش می دهند واین کار ازنظر بالا بردن مقاومت درب ملایمنه در برابر رطوبت تاثیر زیادی دارد اما به خاطر عدم هم خوانی ورق های ملایمنه و ABS مخصوصا از نظر ظرافت ،ترکیب زیبایی به وجود نخواهد آمد و در ادامه لازم است به این نکته توجه کنید که اگر ضد آب بودن درب در انتخاب خریدار تا این حد اهمیت داشته باشد بهتر است درب ضد آب ABS خریداری کند و اگر دلیل عدم استفاده از درب ABS مسئله ظاهری درب ABS می باشد باید گفت ، چنین ترکیبی نیز به هیچ عنوان همخوانی نداشته و زیبا نخواهد بود و به نظر نگارنده در صورت استفاده از رزین ABS تنها در قسمت زیرین درب و رنگ کردن چوب قسمت های کناری و بالای درب به مقاومت خوبی در برابر رطوبت دست پیدا خواهیم کرد و همین میزان کفایت خواهد کرد.