آکوستیک درب لمسه و درب چرمی

چرم کوبی درب

آکوستیک و پنل های جاذب صدا در آموزشگاه های موسیقی علاوه بر اینکه مانع عبور صوت به خارج از اموزشگاه و یا استودیو میگردد در داخل اتاق نیز منجر به عدم انعکاس صدا گشته و کیفیت صوت را بسیار افزایش میدهد.

آموزش لمسه کاری درب:

برای آنکه بیشتر با این نوع متریال آشنا شوید، بهتر است بدانید که در اصطلاح به نصب پارچه یا لایه چرم مصنوعی بر روی دیوار یا درب لمسه گفته می شود. در این فرآیند لایه ای از پد (لایی) الیاف پلی استر در زیر کار قرار دارد که دلیل استفاده از این لایی این است که سطح زیر کار را برجسته و آماده لمسه کوبی نماید و همچنین از انتقال صدا نیز جلوگیری کند و سطح کار در کل حجیم تر بنظر برسد. خصوصیت عایق صوت بودن و آگوستیک لمسه باعث شده که این پوشش گزینه مناسبی برای استفاده روی درب استودیو و آموزشگاه های موسیقی و درب اتاق مدیران و پزشکان، درب استودیوهای صدابرداری، سینماها، آمفی تئاترها، کتابخانه ها، درب سالن های کنفرانس و سالن های تیراندازی باشد.
برای ساخت لمسه ابتدا می بایست سطح مورد نظر را با ضخامت ۳ سانتیمتر از الیاف لایکو ( پدهای نانوون از جنس پلی استر که به صورت رول در بازار موجود هستند و اصطلاحا” به نام لایی پشم شیشه پلی استر آن را می شناسند) پوشاند. این لایه در واقع یک نوع زیر کار به حساب آمده که پس از کشیدن پارچه رویه و کوبیدن گل میخ و یا دکمه روی آن سطح نهایی کار به صورت غیر هم سطح (برجسته و فرو رفته) و بنوعی دکوراتیو بنظر می رسد.
برای لمسه کاری می توان از هر نوع پارچه ای مانند چرم (به دلیل قیمت بالای چرم طبیعی غالبا” از پارچه های روکش وینیل که به چرم مصنوعی معروف هستند استفاده می گردد)، تافته، حریر، مخمل، پارچه گوبلن، پارچه ژاکارد و …و با هر تنوع طرح و رنگی استفاده نمود.

لمسه کاری درب

با نصب لمسه بر روی دیوارمی توانید به تزیین فضای خود کمک کنید ولی در نظر داشته باشید در بیشترین مورد استفاده لمسه بر روی دیوار نیست بلکه بر روی درب و به بیشتر بعنوان عایق صدا می باشد. لذا برای تزیین دیوار دوره استفاده از لمسه و پوشش های قدیمی دیگری چون، کاغذ دیواری، بلکا، استیکر و …
مهمترين نکته در آکوستيک درب ها استفاده از عايق صوتي مناسب و درزگيري درب در محل تقابل درب با چهارچوب (فريم آهني ) است . هرچه عايق صوتي استفاده شده چگالي بالا ( دانسيته مناسب ) داشته باشد و درز بين چهارچوب و درب به خوبي پوشش داده شود ، درب آکوستيک شده نشت صداي کمتري خواهد داشت ؛ هرچند نبايد از اين موضوع چشم پوشي کرد که ميزان نشتي صدا از درب ها به عواملي چون نوع دکوراسيون ، فاصله منبع توليد صدا ، ساختار محيط و از همه مهمتر ميزان شدت فرکانس صداي توليد شده نيز بستگي دارد .

چرم کوبی درب